Peter V. Brett Blog Tour | Tetovaný

srpna 26, 2014

Tetovaný, v originále The Painted Man, je první díl rozsáhlé pětidílné série. Kniha byla poprvé publikována v roce 2008, u nás v českém jazyce vyšla v roce 2010 u nakladatelství Triton. Tetovaný byl přeložen do více jak 20 jazyků.

Celá kniha vypráví životní osudy tří hrdinů - Arlena, Leeshy a Rojera - od jejich raného dětství až po dospělost. Jejich prostřednictvým se tak čtenář seznamuje s drsným světem, ve kterém žijí a které je ovlivňuje po celou jejich existenci. Každou noc, každý den, každá bytost čelí jednomu  nepříteli - jadrncům, démonům ze samotného jádra země. A bránit se můžete jen jednou věcí - chranami.

Zdá se to složité? Není. Když se do příběhu začtete, těžko přestanete. Tetovaný je závislost. Zběžně jsem si přečetla svoji vlastní recenzi, kterou jsem psala před rokem. A pamatuju si to dodnes. Byly tak tři ráno, co jsem dočetla Tetovaného, a byla jsem tak uchvácena, že jsem následující hodinu sepisovala svoje dojmy na blog.

Kniha je od začátku do konce strhující. Hrdinové si procházejí úplně vším a autor je vrhá do různých a často drsných situací. Nechybí ani kruté a násilné pasáže nebo závěrečná nervydrásající bitva. Tímhle stylem mi autor trochu připomněl George R. R. Martina, který je známý ve svých knihách tím, že se se svými postavami nepáře a klidně je nechá povraždit.



Najdi tu nejhorší lidskou bytost, jakou můžeš, řekl otec, a přesto najdeš ještě něco horšího, když se v noci podíváš z okna.

Už jednou jsem na blogu psala Pět důvodů, proč s touhle sérií začít. A klidně to zopakuji znovu. Největším tahákem je prostě ten příběh, ta mytologie. Celý svět Petera V. Bretta je neskutečně propracovaný a originální. A myslím, že o tu originalitu tu jde. Jen málokdy se teď můžeme setkat s něčím, co je nové, neokoukané. Dneska se v knihách setkáme už s čímkoliv. Čteme o světech plných hrdinů, krásných zemí a kouzel. Čteme o světě, kde by jsme ve svých snech chtěli žít. Démonská série je ale pravý opak. Ve světě Tetovanýho by myslím nechtěl žít nikdo ani jeden den. Nebo spíše noc.

Ano, oni zmínění nepřátelé jsou jedni z nejzajímavějších bytostí, s jakýma se v knize setkáte. Jadrci. Démoni pocházející z nitra země. Každý den, po západu slunce, vychází ven a vraždí vše živé. S prvním paprsky slunce se ale vypaří a vrací se zpět do jádra. Vedou nekonečnou válku s lidstvem a je jich hned několik druhů. Lesní, skalní, ohnivý,...a jediná ochrana proti nim jsou chrany, magické symboly.

V Tetovaném najdete prostě všechno a je to zpracované tak, že pak nevíte, kde vám hlava stojí. Kniha si to ale opravdu zaslouží. Mluví se o ní jako o nejlepším fantasy debutu od Jména větru a na goodreads si už vysloužila hodnocení 4,26 (hodnotilo  39,988 čtenářů). Takže pokud vás nepřesvědčili moje bláboly o tom, jak skvělá to kniha je, tak třeba to hodnocení už vás přesvědčí.

Tetovaný mezi blogery

Stejně jako někteří autoři, i zde v Tetovaném je uplatňováno, že se autor s postavami nemazlí. Nedělá mu problém je zabít, stejně jako je nechat žít si svůj život. Tetovaný je opravdu podařená kniha, která mě oslovila více, než jsem očekával. Konec jako vždy navnadí na další díl a já se nemohu dočkat, až si ho pořídím. I když kniha není až tak moc známá, skrývá opravdu propracovaný děj plný tajemství, bojů a rozhodnutí, které nemění jenom celý svět, ale taktéž tři hrdiny, jenž ukáží světu, že i prostí lidé dokážou dělat nemožné. 


Tetovaný je skvěle propracované fantasy. Brett napínavým dějem nešetří - čtenář je jak napnutá struna. Dost často se mi stávalo, že jsem četla příběh Leeshy a najednou konec kapitoly a najelo se na příběh Rojera...nadávala jsem, protože jsem se chtěla dozvědět, co se bude dál dít s Leeshou..ale Brett brilantně čtenáře přeorientuje na další dějovou linku jiného hrdiny tím, jak ji napíná.


...kniha mě ohromila ve všech směrech. Vypravování, zápletka, postavy, propracovanost světa, logičnost. Za všechny tyto aspekty bych knize udělila šest hvězdiček z pěti možných.


Ta knížka mě donutila vzpomínat, přemýšlet, smát se, "brečet", smutnit, vyjeveně zírat.. Chvíli jsem uvažovala nad tím, že to prostě zavřu, protože jsem měla strach z toho, jak to může skončit. Brettovi se povedlo to, co už dlouho nikomu jinému. Já taky chtěla ovládat chrany! Chtěla jsem bojovat s démony a zdálo se mi o tom. Jak neohroženě máchám svýma rukama bok po boku Tetovanému, který mě tomu naučil...

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Naprosto souhlasím s tím, že Tetovaný je závislost!
    Dočetla jsem Válku za bílého dne a mám problém začít číst nějakou jinou knihu..Pořád čekám, kdy se mi v ruce objeví čtvrtý díl a budu moct pokračovat :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle jsem nemela otvirat, ted si to vazne chci precist :)

    OdpovědětVymazat