RC Review: Skutečná Středozemě

listopadu 15, 2013

Český název: Skutečná Středozemě
Originální název: Die wirkliche Mittelerde
Autor: Arnulf Krause
Počet stran: 224
Nakladatelství: Grada

Anotace: "Bible" pro všechny Tolkienovy fanoušky, pro všechny obdivovatele literatury fantasy. Co je skutečná Středozemě, obydlená hobity, elfy, trpaslíky, troly, čaroději, skřety a jinými bájnými bytostmi, do níž nás uvádí Tolkien ve svých románech Hobit a Pán prstenů? V civilním životě ctihodný profesor, znalec staré angličtiny a skandinávských jazyků, jenž se nikdy netajil tím, že Středozemě není žádný imaginární svět, ale že její kořeny najdeme v mytických představách Anglosasů, Keltů, vikingů a Germánů. Při své tvorbě měl tedy z čeho čerpat a to, do jakých souvislostí ve svých příbězích tyto mýty zasadil a jak s nimi pracoval, je překvapující a bezesporu fascinující. Odkud bral jména svých knižních hrdinů? Kde bral inspiraci? Vysvětleno je to v této knize, která bude jistě pro českého čtenáře velkým zážitkem.

John Ronald Reuel Tolkien se se svým bájným světem navždy zapsal do dějin fantasy literatury. Když totiž před 76 lety spatřil světlo světa jeho první román Hobit, nikdo určitě neměl ponětí, co tato kniha způsobí. I po tolika letech patří příběhy Středozemě mezi nejvyhledávanější a nejoblíbenější. Jak ale autor vymyslel hobity, kde čerpal inspiraci pro trpasličí legendy a svět elfů?

Tolkien patří mezi ty spisovatele, kteří své dílo promýšlejí do každého detailu. Při psaní Hobita nebo Pána prstenů mu nestačilo jen vymyslet zajímavý příběh, který by přitáhl nové čtenáře. Svůj svět rozvinul do podrobně promyšlené mytologie, kde každá rasa má svoji vlastní historii, zvyky a jazyky. Příkladem může být rasa elfů, kde se Tolkien nespokojil jen s jejich rozvinutou historií sahající na samotný počátek světa. Profesor angličtiny vytvořil celou gramatiku a slovník pro každou elfskou rasu. Německý spisovatel Arnulf Krause se proto snažil najít všechny dostupné materiály, které pomohli Tolkienovi k vytváření jeho mytologie.

Mezi největší inspiraci jednoznačně patří jedna z nejvýznamnějších památek anglické literatury a tím je báseň Beowulf. Příběh mladého hrdiny Béowulfa, který odjíždí se čtrnácti družiníky do Dánska, aby pomohli králi Hróthgárovi, kterého sužuje lidožravý netvor Grendel musí být každému povědomý. Kromě Beowulfa Tolkien věnoval velkou pozornost dějinám Anglosasů, Keltů, Vikingů a také Germánů. V jejich pověstech najdete zmínky o kouzelných prstenech, dracích nebo orcích.

Kniha Skutečná Středozemě je podrobnou studií každé výjimečné události a každého národa, které ve Středozemi najdete. Autor rozvíjí především anglosaské a germánské dějiny. Všímá si významných panovníků či osob, kteří mají i sebemenší spojitost s Tolkienovým světem. Rozvíjí vznik slov elf nebo skřeti a svým bádáním postihne i dobu starověkou.

Pro fanoušky Tolkienovi tvorby je kniha opravdovým pokladem, protože se díky ní více přiblíží autorově vizi. Kniha je ale psaná odborně a zachází hodně dopodrobna, což může čtenáře nudit. Nejvýraznější je to především u částí, kdy autor rozebírá vznik určitých slov nebo při hledání inspirace pro pojmenování důležitých postav. Naopak velmi zajímavé jsou kapitoly, které jsou věnované drakům nebo mohylovým duchům. U těchto částí je až pozoruhodné, kam až autor knihy sáhl, aby našel všechny důležité podklady.

Tolkienova tvorba od svého vzniku ovlivnila spoustu autorů a nebýt Pána prstenů, tak by nejspíš nevznikly všechny skvosty fantasy literatury. Proto je velmi zajímavé zabrousit i do daleké historie a dozvědět se, co všechno profesora lingvistiky zaujalo a čím se ve své tvorbě nechal ovlivnit.