Recenze: Harry Potter a Fénixův řád

Český název: Harry Potter a Fénixův řád
Originální název: Harry Potter and the Order of the Phoenix
Autor: J.K. Rowling
Série: Harry Potter 5
Počet stran: 800
Nakladatelství: Albatros

Anotace: Pátý díl příběhů mladého čarodějnického učně Harryho Pottera a jeho věrných kamarádů Rona a Hermiony. Napětím a nervozitou byly poznamenány už prázdniny a hned od začátku pátého ročníku přichází jeden otřes za druhým: na bradavické škole totiž z vůle Ministerstva kouzel došlo k závažným změnám a atmosféra strachu houstne každým dnem víc a víc. Nerozlučná trojice přátel však přesto dokáže kolem sebe soustředit dost studentů, kteří nebudou chtít se založenýma rukama čekat, až je zlo zahubí. To, co zažijí, už nejsou jen neškodná dobrodružství!

---

Je léto a Kvikálkov zažívá jedno z nejteplejších lét. Pro Harryho Pottera je to ale léto plné nekonečné nudy spjaté s neustálým ohlížením přes rameno. Nebezpečí totiž může být všude a jelikož lord Voldemort už není jen pouhá vzpomínka na temné časy, ale reálná hrozba, je Harry nucen dávat pozor na každém kroku a sledovat všechny zprávy. Jak se ale zdá, kouzelnický svět ignoruje, že se lord Voldemort vrátil ke své moci.

Harryho léto je opravdu hodně monotóní, to se ale změní díky útoku mozkomorů. Díky tomu je Harry vtržen do středu dění, které mu celé léto chybělo. Dostane se do centra samotného Fénixova řádu. Fénixův řád, tajná společnost vedená Brumbálem, která zbrojí proti narůstající Voldemortově síle, sídlí v domě Harryho kmotra Siriuse. Harry se konečně cítí mezi svými, protože přes léto dostával od svých přátel i kmotra málo informativní zprávy. Dovídá se nejen o tom, proč ministerstvo ignoruje Voldemortův návrat, ale také to, po čem Voldemort v současné době nejvíc touží.

Když se podíváte na všechny knihy Harryho Pottera, všimnete si, že pátý díl je opravdu tlustá bichle. Osmset stran plné kouzel, napětí, strachu a bolesti hlavy. Právě hlava Harryho od Voldemortova návratu neustále bolí a postupem času si Harry uvědomí, že dokáže náhlednout do Voldemortových myšlenek. Není to ale jediný problém, který má. Začal pátý ročník a studenti Bradavic musí složit velmi obtížné závěrečné zkoušky, které rozhodnou o jejich budoucím povolání. To jim ale výrazně ztěžuje ministerská vyšetřovatelka, která na škole zavede nový řád.

Pátý rok v Bradavicích je oproti ostatním jiný. Harry má neustále pocit, že proti němu něco stojí a potýká se neustále s výkyvy nálad a vzteklým chováním. Nepřestávající bolesti hlavy a pohrdavé pohledy lidí, kteří nevěří jeho historce o Voldemortově návratu, mu spolu s ministerskou vyšetřovatelkou dělají na škole peklo. Na Harrym se také slušně odráží puberta, chová se drze nejen k učitelům, ale i ke svým kamarádům. Jediný, kdo dokáže jeho chování zmírnit a pomoci mu, je jeho kmotr. Právě Sirius se v tuhle dobu ukáže jako nepostradatelný článek v Harryho životě.

Kniha je jako předchozí díly plná zajímavých scén a dramatických situací. Tentokrát je všeho ale mnohem více. Objevují se nejen nové postavy, ale i nová pozoruhodná stvoření a spousta odkazů na minulost. Právě Harryho minulost bude hrát velmi výraznou roli. Čtenář se také poprvé ocitne na Ministerstvu kouzel nebo V nemocnici svatého Munga pro kouzelnické choroby. Celý dílem se ale nese jakási zvláštní nálada či atmosféra. Je to nejspíš díky tomu, že všichni, kromě Harryho a jeho okolí, popírají zkutečnost, že Pán zla se vrátil. Všichni se snaží z Harryho a Brumbála udělat blázny a ne jednou  Harryho obviní ze lhaní.

Svět, který Rowlingová vytvořila je opravdu originální. Každým dílem to jen dokazuje. Musím ale přiznat, že Fénixův řád je jediný díl, který jsem hodnotila 4 hvězdičkami. Není to tím, že by kniha byla méně dobrá, je to spíše jen můj osobní pocit. Knihu jsem poprvé četla před spousty lety a kdykoliv ji čtu, tak stále nemůžu přenést přes srdce, když to řeknu takhle, co autorka udělala se závěrem, konkrétně s jednou postavou. Nebudu ale spoilerovat, je spousta čtenářů, co knihy nečetla. Stále je to Harry Potter, stále je to skvělé čtení a já se k němu budu pořád vracet.