Recenze - Delirium

října 28, 2012

Český název: Delirium
Originální název: Delirium
Autor: Lauren Oliver
Série: Delirium 1
Počet stran: 352

Anotace: Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se.

---

Seznamte se se světem v blízké budoucnosti. Se světem, kde je láska neboli Amor deliria nervosa považována za strašnou nemoc. Lidé totiž věří tomu, že láska jim jen očaruje mysl, ovládne celý váš život a usmrtí vás. Proto musí každý v den svých osmnáctých narozenin projít léčbou. To čeká i hlavní postavu knihu – Lenu Halowayovou. Lena žila v přesvědčení, že její život bude dokonalý až tehdy, kdy podstoupí léčbu a přidělí ji partnera na celý život. Věřila v to, že nikdy nebude jako její matka, kterou nemoc zabila. Že bude vyléčena jako její kamarádky, teta či sestra. Pomalu odpočítává dny, kdy dojde k jejímu vyléčení. Vše se změní ale v jednom okamžiku. V jedné chvíli se změní celý její život, její přesvědčení, její víra...

Kniha Delirium se ihned po vydání dočkala spousty ocenění a pozitivních recenzí. Už podle anotace jsem se na knihu hodně těšila a když se mi dostala do ruky začala jsem prakticky hned číst. A i když mi budík hlásil 3 hodinu po půlnoci, nebyla jsem schopná se od knihy odtrhnout. Kniha se četla tak skvěle, že přerušit čtení a jít spát nepřicházelo v úvahu. Kniha se dočkala přeložení do hromady světových jazyků a u nás vychází v půlce listopadu u nakladatelství CooBoo.

Spisovatelka Lauren Oliver vymyslela jednoduchý, ale silný příběh lásky. Samotná zápletka, kdy je láska představována jako nemoc, zaujme téměř každého. Kniha je svým způsobem originální, dočkáme se jak nečekaných zvratů, tak i dojemných chvil a akce. Po dočtení budete koukat na knihu a budete chtít víc a víc. Tahle kniha vás rozesměje i rozesmutní. Do pocitů hlavní postavy se hned vžijete. Její uvědomění a pomalá tichá vzpoura vůči společnosti, která hlídá a monitoruje každého obyvatele města. Protože jak se někde objeví první příznaky amor deliria nervosa, společnost ihned zasáhne a nemocného „vyléčí“.

Osobně nemám knize nic co vytýkat. Někomu může možná trochu vadit delší opisy pocitů a prostředí. Určitě si ale zamilujete postavu Leny, která za celou knihu prošla radikální změnou. Na začátku je to dívka, pro kterou je dodržování pravidel jakousi posvátností a na konci se stane odvážnější a jde si za svým cílem. Konec vás dostane a to mám na knižních sériích ráda, že jste nuceni číst dál a dál, protože chcete vědět, jak to bude pokračovat.