5 důvodů, proč si přečíst Poušť v plamenech

února 02, 2018

To mě po dlouhé době něco naštvalo. A co to bylo? Mé oblíbené sérii hrozí, že se nevydá kompletní. V záplavě knih, které jsem loni přečetla a které patřily do young adult, byla rozhodně jedna z nejlepších Poušť v plamenech. (A to ty nejlepší byly třeba takový Vidořád, Ritmatik nebo i Dvůr mlhy a hněvu.) Kniha měla ale bohužel malé prodeje, vydání druhé dílu bylo posunuto a aby získal více čtenářů, změnili mu obálku. Zrádce trůnu tak vyjde v březnu a je jen na nás, zda se později dočkáme i třetího dílu. Pokud jste tedy Poušť v plamenech nečetli, připravila jsem si tu pro vás pár důvodů, proč tuto sérii zkusit. A aby to nebylo jen čistě mé doporučení, našla jsem si několik dalších recenzí a pár úryvků v článku použila.


1. Svět pouště

Poušť v plamech je young adult a v tomto žánru je těžké přijít s něčím, co tu ještě nebylo. A Alwyn Hamiltonové se to podle mě povedlo. Prostředí pouště, pistolníci, duchové, ghúlové i džinové. Poušť v plamenech je tak trochu western švihnutý nadpřirozenem a i když to zní šíleně, tak to spolu skvěle spolupracuje. Osobně jsem si užívala části, kde byla aspoň trochu nastíněna minulost a historie tohoto světa. 

"Alwyn Hamiltonová vytvořila zajímavý a neotřelý svět, při jehož tvorbě se inspirovala klasickými westerny, Divokým západem, prvním rozvojem techniky a arabskou kulturou a mytologií. V Poušti v plamenech není nouze o pistole nízko u pasu, žhavou a nemilosrdnou pouští putují karavany, stojí zde velké továrny na zbraně, supí parní lokomotivy a objevují se tajemná nadpřirozená stvoření, jako jsou džinové a ghúlové. Právě díky neobvyklému prostředí působí Poušť v plamenech v žánru young adult fantasy jako závan svěžího větru.

2. Kick-ass hrdinka

Amáni žila celý život v Prachově, pouštním městě. Vždycky ale snila o tom, že z tohoto místa vypadne. Protože umí hodně dobře střílet, přihlásí se do střelecké soutěže. A asi si dovedete představit, jak to dopadlo. Amáni se ale nevzdává a jak jsem psala ve své recenzi, Amáni je živel a svěží vítr v young adult literatuře. Nejvíce mě na ni zaujalo to, že klasicky nevyčnívala z davu, snažila se prostě jít za svým a nebála se použít lži, přetvářky nebo lsti. Většina hlavních hrdinek je totiž doslova ztotožněním kladných lidských vlastností - milé, přátelské, spravedlivé a ochotné podat pomocnou ruku. Amáni tyto vlastnosti má, ale protože ji vychovalo drsné prostředí, je i ona taková a to dobro je spíš v pozadí. Amáni je tak drzá, neurvalá, mstivá, ale i pěkně ulhaná a občas i nelítostná. Zároveň je ale rozumná i vtipná a to z ní dělá mnohem lidštější hrdinku, než můžete najít v jiných knihách tohoto žánru. Amáni si ve svém životě stanovila určitý cíl a za tím si jde.

"Amání je totiž jako písečná bouře, učiněný živel, který se před ničím nezastaví. Nebojí se podvádět a zradit. Na druhou stranu však má srdce bojovnice."

3. Ta kniha se čte úplně sama

Příběh je psaný hodně svižný tempem, žádné zbytečné odbočky a zbytečné okecávání. Čtenář se dozví vše důležité a to nejen o hlavní hrdince a jejím putování, tak i o historii, tradicích a zvycích. Není to komplikované čtení, nečekejte nekonečné vypravování o dávných dobách a stovky jmen. Ne, kniha je výpravná, zábavná a svěží.

"Autorčin styl psaní je originální. Kniha byla čtivá, strhující a poutavá. Byla také plná humoru a nadsázky, což se v některých akčnějších scénách opravdu hodilo. Díky autorčině vyprávění jsem cítila, jako bych se v poušti opravdu ocitla. Prožívala jsem nespočet dobrodružství, cítila písek na své tváři a vnímala spalující slunce."

4. Romantika? Jen trochu.

Jako jo, romantika tu je, ale tak docela na pozadí, pro zpříjemnění atmosféry. A Jin je dobře tajemný a dokáže to Amáni pěkně vrátit. Jsem opravdu ráda, že autorka nestaví svůj svět na romantickém vztahu a dává mu volný průběh.

"Jin, Amánín doprovod na cestě do velkoměsta, byl takovou záhadnou třešničkou na dortu celé série. Vůbec jsem netušila, co od něj čekat a celou dobu působil záhadně."

5. Mix všeho možného i nemožného

Už v prvním bodě jsem psala, že kniha smrdí divokým západem, zároveň tu ale máte prvky magie, odkazy na dávnou mytologii nebo šílenou a zběsilou akci. Nutno uznat, že autorka se s ničím nepáře a když už své postavy postaví před nějakou překážku, tak to stojí za to. A celá ta nesourodost, ten mišmaš se autorce povedl na jedničku a osobně jsem hodně zvědavá, co nás čeká ve druhém díle. I když se toho v tomto díle dělo docela dost, pořád jsem měla pocit, že nás autorka se vším teprve seznamuje a tu lepší část si schovává na další díl.

Extra důvod navíc - Olga i Samantha tu knihu mají rády!



Olgu z Albatrosu určitě znáte a Samanthu Shannon, která napsala ultra mega boží Kostičas, nejspíš taky. No a obě spojuje to, že mají Poušť v plamenech rády a doporučují tuto sérii na svých sociálních sítích. Osobně si myslím, že mají obě dobrý vkus na čtení, takže už to je jeden z dalších důvodů, proč si ji přečíst. Zjistit co je na ni tak dobré a zábavné. 



Tak co, zkusíte ji? Nebo stejně jako já netrpělivě čekáte na Zrádce trůnu

You Might Also Like

0 komentářů