RC Review: Dáma s kaméliemi

května 14, 2014

Český název: Dáma s kaméliemi
Originální název: La Dame aux camélias
Autor: Alexandre Dumas ml.
Počet stran: 192
Nakladatelství: Omega

Anotace: Jsme v Paříži devatenáctého století. Krásná a něžná kurtizána Markéta Gautierova se seznámí s Armandem Duvalem, který se do ní beznadějně zamiluje. S postupem času i kněžka lásky otevře své srdce, jenže jejich vztah je pro tehdejší společnost a obzvlášť pro Duvalovu rodinu naprosto nepřijatelný. Dáma s kaméliemi patří mezi nejvýznamnější romantické romány. Příběh nešťastné lásky je částečnou autobiografií Alexandra Dumase mladšího, jenž se s čtenářem podělil o krásu i šílenou bolest, kterou prožil ve vztahu se slavnou hetérou Marií Duplessis.

Armando Duval si vždycky užíval život lehký, bezstarostný, ale zodpovědný. I přesto, že žil mezi šlechtou, nepatřil mezi nejbohatší, což ale plně vynahradil jeho příjemný a pro ženy pohledný vzhled. Pak ale náhodou potká velmi milou a hlavně krásnou kurtizánu Markétu a jeho dosavadní život najde nový cíl. Touží nejen po tom, setkat se s ní, ale strávit s ní celý život. Když je ale Markétě poprvé představen, nebere ho mladá slečna na vědomí a místo milých slov se dočká jen posměchu. Po dvou letech potká Markétu znovu a k jeho překvapení ho slečna neignoruje, ale je jím plně zaujata.

"Vaše láska otevřela mé srdce a učinila je přístupným vznešeným citům."

Příběh dámy s kaméliemi patří v současnosti už mezi klasiku romantických románů. Bohužel se ale nejedná o román s veselým koncem, ale o pohled do vztahu plném krásy, oddanosti, ale i bolesti a smutku. Zajímavostí je, že část příběhu je i samotnou autobiografií autora knihy Alexandra Dumase mladšího.

V této knize autor zachytil část Paříže, kdy ulicemi často chodili lehké pařížské dívky, nucené do neustálého úsměvu a oblečenživotní lásku. Není to ale vztah dokonalý. Armanda často popadá vztek a žárlivost, protože je jeho Markéta neustále obletována jinými muži. V hloubi duše totiž ví, že nedokáže Markétě vyhovět co se týče finančního zabezpečení, a proto musí nechávat cizí muže, aby Markétu podporovali.

Markétin život se po setkání s Armandem také výrazně změní. Dříve trpěla často nemocemi a záchvaty kašle, ale díky Armandově péči se její stav výrazně změní a sama začně měnit své hodnoty a priority. Rozhodne se odcestovat na venkov a plánovat společnou budoucnost. Zbaví se dokonce drahých šatů a šperků. A Armando začíná vidět, že jim už nic nebrání ve šťastném životě. Bohužel, už od začátku čtenář ví, že tímto koncem se příběh ubírat nebude a drahá Markéta nakonec Armanda opustí.

V příběhu je velmi zajímavě vykreslena charakteristika jednotlivých postav a i přes starší výrazy, které se v dnešních knihách už nevyskytují, je příběh čtivý a dokáže zaujmout. Velmi výrazným prvkem pak není popis děje, ale dialogy mezi hlavními protagonisty. Na konci pak převládá čistě melancholická nálada, která se dokáže přenést i na čtenáře. Přesto se ale jedná o nádherný příběh plný oddanosti, odpuštění a velké oběti.

Děkuju nakladatelství Omega za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2