Recenze: Ledový drak

dubna 17, 2014

Český název: Ledový drak
Originální název: The Ice Dragon
Autor: George R. R. Martin
Počet stran: 112
Nakladatelství: Triton

Anotace: Stvoření opředené tisícerými legendami a vzbuzující strach. Ledový drak. Když se prohnal oblohou vysoko nad hlavami lidí, kteří jej nikdy nedokázali zkrotit, zůstala po něm jen třeskutým mrazem sálající zima a na kost zmrzlá země. Jednou v zimě, za nejstrašnějšího mrazu, jaký kdo pamatoval, se narodila Adara. Děvčátko, které se Ledového draka nebálo. Když jí byly čtyři roky, poprvé se ho dotkla, a v pěti letech se poprvé proletěla na jeho širokém, chladivém hřbetě. Později, když jí bylo sedm, jednoho klidného letního dne přiletěli ze severu ohniví draci a napadli poklidnou farmu, která byla Adařiným domovem. A jedině zimní dítě a ledový drak se jim dokázali postavit.

Adara je malá holčička, která se narodila v té nejkrutější zimě, jakou země pamatovala. Proto byla odjakživa jiná, než její starší sourozenci. Byla tichá, vážná, na dotek chladná, milovala zimu a jako jediná se nebála Ledového draka. Když ji byli čtyři roky, spatřila draka poprvé a o rok později se odvážila na něm proletět. V sedmi letech pak začala být její rodná země obléhaná nepřítelem, který si na pomoc přizval divoké ohnivé draky. Ani Adařin strýc v čele s vojskem nedokázal drakům čelit. Když pak zaútočili na otcovu farmu, nezbývalo malé dívce nic jiného, než přivolat na pomoc ledového draka.

Ledový drak je na první pohled miloučká pohádka, kterou napsal světově uznávaný a oblíbený George R. R. Martin. Nečekejte ale žádnou spojitost s jeho rozsáhlou ságou Píseň ledu a ohně. Ledový drak je jiný. Příběh zimního děvčátka je spíše posmutnělý a navozuje tu správnou chladnou atmosféru.

Adara je zimním dítětem, nedává moc najevo svoje pocity, je tichá až chladná a samotářská. To přetrvá až do chvíle, kdy pozná ledového draka a stane se pro ni tím nejlepším přítelem. Ledový drak je totiž skoro jako ona, rozumí ji a stane se pro ni spřízněnou duší. Bohužel je jejím přítelem jen v zimním období a mimo lidskou společnost, o to víc je pak jejich přátelství osamělé. Adara nemůže každý rok netrpělivě očekávat zimní období a proto bude muset udělat vážné a bolestné rozhodnutí. I když má tedy pohádka veselé ukončení, nese se v duchu velké oběti.

Jelikož se jedná o příběh s pohádkovým motivem, nečekejte žádné kruté a drsné scény, tak moc známé v knihách Georga R. R. Martina. Přesto není příběh zobrazením ideálního života. Jsou tu popsáni jak umírající vojáci, tak i smrt blízkých. Vše je ale zpracováno tak, aby to mladšímu čtenáři nijak neublížilo a spíše aby čtenáře dojalo a citově oslovilo.

Ledový drak se vyznačuje nejen výjimečným příběhem, ale i zpracováním. Původně byl vydán v souboru povídek zvaném Nečekané variace. Toto druhé vydání je už samostatné a rozdělené na několik kapitol. Kromě toho je kniha doprovázena i několika kresbami, které má na svědomí britská ilustrátorka Yvonne Gilbertová. Kresby pomáhají více se položit do příběhu zimní dívky, která byla jen trochu jiná.

Další knihy od George R. R. Martina najdete na stránkách arara.cz
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2