Recenze: Hunger Games. Aréna smrti

března 25, 2013

Český název: Hunger Games. Aréna smrti
Originální název: The Hunger Games
Autor: Suzanne Collins
Série: Hunger Games 1
Počet stran: 328

Anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají... V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

---

Ke čtení této knihy jsem se dostala asi před dvěma roky, kdy mi ji kamarádka hojně doporučovala. Od té doby jsem celou sérii přečetla minimálně třikrát a řadí se mezi mé nejoblíbenější série, jaké jsem kdy četla. A vážně je to úžasná, možná trošku neobvyklá a drastická kniha, ale já ji prostě miluju.

Celá kniha je vyprávěna z pohledu hlavní postavy Katniss, která žije se svou matkou a sestrou Prim. Žijí v tzv. Dvanáctém kraji v zemi Panem, která tvoří dohromady město Kapitol a dvanáct krajů. Dřív bylo ale krajů třináct, ale došlo ke vzpouře. Kapitol nechal Třináctý kraj zmizet z povrchu země a na připomínku ostatním krajům zavedl Hladové hry. Krutou reality show, kdy každý kraj musí poskytnout jednoho chlapce a dívku ve věku od 12 do 18 let. Těhle 24 "Splátců" je pak uvězněno v aréně, kde bojují na život a na smrt. Vítěz může být jeden jeden a to ten, který přežije jako poslední.

Tímhle uvedením do situace se dostáváme zpátky ke Katniss, která se nabídne jako dobrovolnice za svůj kraj ve chvíli, kdy je vylosována do arény její mladší sestra Prim. Katniss, která se od smrti svého otce doslova stará o celou rodinu, nemůže nechat mladší a milující sestru poslat na smrt. Druhým splátcem se pak stává Peeta Mellark, pekařův syn.

Po "sklizni" jsou všichni splátci odvezeni do hlavního města Kapitolu, kde je předvedou zbytku světa. Díky svým ohnivým šatům, které mají Katniss a Peeta v úvodu na sobě, začnou lidé Katniss přezdívat Dívka v plamenech.  Projdou několikadenním výcvikem a rozhovory. Právě při posledním rozhovoru se Peeta přízná, že ke Katniss chová už delší dobu city. Tomu ale není moc platné, když jsou všichni druhý den vypuštěni v aréně. Boj na život a na smrt začíná...

A právě masakrem v aréně začíná druhá půlka knihy, ale nebudu už moc spoilerovat. Jen stačí říct, že je to nejlepší část knihy a přiznám se, u jedný scény jsem si i pobrečela. Vztahu Katniss a Peety jsem fandila od začátku a je to legrační sledovat, jak se vyvíjí. Ten příběh je zároveň dramatický a dojemný a Katniss budete držet palce od začátku. Její nezlomnou vůli, oddanost sestře a nenávist k systému, který je nutí dělat z lidí monstra.

Vím, že celá moje recenze knihu jen vychvaluje, ale Aréna smrti je vážně skvělá kniha a zatím mě ani jednou neomrzela. A čím víc ji čtu, tím víc mě dostavá a dojímá. Je prostě skvělá a ráda se k ní vracím. Zmíním ještě filmové zpracování, které se v kinech objevilo loni v březnu. Film se podle mě hodně povedl. Málo filmů, vzniklých podle knih, je svým předlohám tak věrné. A s Hunger games jsem byla hodně spokojená. Kladně hodnotím i výběr herců, protože Jeniifer Lawrence je přesně ta Katniss, jak jsem si ji představovala.