13 důvodů proč | kniha a seriál

dubna 29, 2017

V poslední době strhla pozornost velkou většinu čtenářů kniha 13 reasons why. Kniha vyšla v češtině už kdysi dávno (pod názvem Proč? 13x proto) s dosti nehezkou obálkou, před pár týdny se ale dočkala seriálové verze. A díky ní se zvedl zájem o toto krátké, přesto ale významné dílo. 


Kniha vypráví o životě středoškoláků v jednom americkém městě. Před několika dny ale došlo k velké tragédii, studentka Hannah spáchala sebevraždu. Nikdo neví proč, ani rodiče, ani spolužáci, ani učitelé. Jednoho dne najde Clay před domem balíček se svým jménem. V krabici objeví sedm magnetofonových kazet - třináct stran, třináct důvodů. A nevypráví je nikdo jiný, než samotná Hannah.

"Co přesně jste chtěli slyšet? Protože já sama jsem slyšela tolik různých verzí, že sama nevím, která z nich je nejpopulárnější. Vím ale, která je oblíbená ze všech nejmíň.
Pravda.
Takže... Pravda je to, co člověk zapomene."

13 důvodů proč a prakticky každá kniha, která vypráví o vážných tématech jako je deprese, šikana, ubližování, násilí, alkohol i smrt a mnoho dalších, bude předmětem několika názorů. Je totiž jedno, jestli je vám patnáct nebo třicet, každý jsme jedineční, každý máme své vlastní názory a každý jsme si v životě prožili různé věci. Některé názory se budou shodovat s jinými, některé ale budou naprosto odlišné. A takový je i Hannah příběh a její důvody, proč se rozhodla vzít si život. Každá stránka kazety představuje jeden důvod a každý, komu byli kazety zaslány se na jedné stránce najde. Kdy to bude, nikdo neví. 

V této knize se rozehrává dosti kontroverzní téma - sebevražda. Jak moc špatné to musí s člověkem být, aby si vzal život? Jak moc musí být osamělý? Jak moc zlomený? Co ho k tomu vedlo? Na rovinu povím, že první důvody jsou tak trochu hloupé, alespoň z mého pohledu. Ale tak to většinou začíná. Maličkostí, někdy až bezvýznamnou, která se ale rozvine v něco velkého. A takové jsou i první důvody, které Hannah uvádí. Jsou jako řetězová reakce, spouštěč, který jen připravuje půdu pro něco horšího. 


Většina z nás chodí, chodila na střední školu a určitě se s některými problémy i setkala. Pro někoho jsou ale pomluvy, lži a přetvářka ve škole běžnou věcí. Každý si na něco hrajeme, snažíme se být lepší, snažíme se v očích druhých vypadat dobře. Ale to není všechno. Kolikrát horší je prostě stát opodál a nic nedělat, ignorovat okolí i lidi. Starat se jen o sebe, žít si ve vlastní bublině a nezajímat se o nikoho a o nic. I když víme, že někdo ten problém má a potřebuje pomoc. Jay Asher, autor knižní předlohy, ve svém příběhu pokryl velkou škálu problémů, se kterými se můžeme setkat jak na školní půdě, tak i v běžném životě.

"Proč teda? Protože přesně tohle jsem chtěla sama pro sebe. Chtěla jsem, aby mi lidé věřili bez ohledu na to, co o mně slyšeli. A chtěla jsem ještě víc. Chtěla jsem, aby mě poznali. Ne ty věci, které si mysleli, že o mně ví. Ne... Chtěla jsem, aby poznali, jaká jsem doopravdy. Chtěla jsem, aby nechali plavat všechny ty klepy. Aby dokázali dohlídnout dál než ke vztahům, které jsem měla nebo ještě mám, ale s nimiž nesouhlasili. A pokud jsem chtěla, aby se mnou druzí takhle jednali, musela jsem stejně přistupovat já k nim, nebo ne?"

Střední škola je doba, kdy všichni dospíváme, utváříme se a hledáme sami sebe. Hledáme si budoucí povolání, objevujeme přátele na celý život. Je to období velkých emocí, prvních lásek a prvních zkušeností. 13 důvodů proč tak není kniha o samotném činu, který Hannah udělala, ale je o nás všech. Hannah ve svém vyprávění do detailů pitvá každý čin, každé slovo i pohled, každý pocit. Možná se vám bude zdát melodramatická a přecitlivělá, a mě se tak do půlky zdála, ale když si dáte postupně všechno dohromady, každý krok, každý důvod a jejich návaznost a propojenost... Změníte názor. Kniha i seriál totiž mají vzestupnou tendenci a ty důvody jsou stránku od stránky vážnější. 

Jay Asher napsal smutný příběh, který ale není smutný díky tomu, jak skončí. Je smutný hlavně proto, na co poukazuje, před čím varuje. Hannah je jedním z příkladů a rozhodně není sama. Jen se rozhlédněte okolo sebe. Podívejte se, jaké dopady měli vaše činy nebo činy jiných. Špatné věci plodí většinou špatné následky, ale pozor, i ty dobré činy mohou být ve výsledku tím špatným. Kniha se letos dočkala desetiletého výročí, témata jsou ale pořád aktuální a vždycky budou. Vždycky se bude řešit kdo jak vypadá, kdo s kým kde byl a co tam dělal. Vždycky budeme zvědaví, vždycky se budeme sledovat krok za krokem, narušovat si soukromí. V dnešní době, kdy je svět zahlcen sociálními sítěmi, je to ještě intenzivnější a je proto těžké najít někoho, komu můžeme bezmezně věřit, komu se můžeme svěřit se svými problémy a pocity. Ztratit víru v lidskou dobrotu a spravedlnost, ztratit víru v lidi a v sama sebe je totiž to nejhorší. A Hannah si prožila takové věci, že se cítila mrtvá ještě v době, kdy byla mezi živými. Ztratila víru v lidi i své blízké, ztratila víru v život. Prázdnota se stala jejím nejlepším přítelem.


"A pak... hm... se kolem plížily jisté myšlenky. Budu mít někdy vlastní život pod kontrolou? Budu muset pořád snášet ústrky od těch, kterým věřím? A budou se mnou právě oni stále zametat?
Nenávidím, co jsi udělala, Hannah.
Bude můj život někdy směřovat tam, kam chci já?
Nemusela jsi to udělat a já nenávidím skutečnost, že jsi to udělala."

13 důvodů proč je hodně surová kniha, a to v tom, jaká je. Je niterní, je velice citlivá a zároveň nemilosrdná a krutá. Máme tu pomluvy a lži, rozhádaná přátelství. Máme tu ale i alkohol, drogy a sex. Máme tu ignoraci i přehnaný zájem. A jednu holku, která už měla všeho plné zuby, která se chtěla jen cítit šťastná, mít kamarády a prostě žít svůj život bez přetvářky. Je to ale v dnešní době možné? 

Kniha vs seriál

Tento příběh není ale jen o Hannah. Je taky o Clayovi, kterému se kazety dostali do ruky. V knize je příběh vyprávěný během jednoho dne a noci. Clay poslouchá jednu kazetu za druhu a navštěvuje místa, kde se stali určité věci. Střídají se tak jeho části s části Hannah a většinou se jedná o jeho samotné vzpomínky a hlavně o jeho pocity. Už od začátku je jasné, že k Hannah cítil něco víc a její čin ho hluboce zasáhl. Navíc představa, že i on měl něco do činění s její smrtí... 

"Myslím, že právě o tohle v tom všem běží. Nikdo neví s jistotou, jak velký dopad má jeho jednání na život dalších lidí. Často k tomu nemáme žádný vodítko. Ale i tak to uděláme."

Příběh nabízí tak druhou stranu, ukazuje, jak se s touto ztrátou vyrovnává někdo jiný. Ale co Hannah rodiče? Co ostatní, kteří jsou na těch kazetách? Uvědomili si své chyby a činy? Byli potrestáni? V knize se o jejich pocitech a činech po smrti nedozvíte nic a pokud jste četli knihu ještě před seriálem, můžete nechat popustit uzdu své fantazie. Seriál je ale v tomto jiný. Clay si nestihne poslechnout všechny kazety během jednoho dne, nechce a ani by to nezvládl, tak moc ho zasáhl čin Hannah. Kromě Claye hrají v seriálu roli i ostatní studenti, které můžete najít na kazetách. Můžete poznat rodiče Claye i Hannah, můžete vidět, jak se s celou situací vypořádala škola i vedení. V tomhle směru je seriál mnohem více komplexnější.


"Čím déle poslouchám tyhle kazety, tím víc ve mně sílí pocit, že ji znám. Ne snad tu Hannah z posledních několika let, ale tu dívku z posledních  několika měsíců. To je Hannah, které začínám rozumět. 
Hannah na samotném konci."

Druhý velký rozdíl mezi seriálem a knihou je způsob, jak Hannah odešla. (nejedná se o spoiler) V knize to jsou pilulky, v seriálu žiletky. Proč vybrali pro Hannah tak drsnou smrt v seriálu? Osobně mě ty žiletky rozsekaly víc, jak prášky. Po dočtení knihy jsem byla smutná a dlouho jsem o ni přemýšlela. Po shlédnutí seriálu ze mě byla emocionální troska. Hluboce to na mě zapůsobilo a po závěrečných titulkách jsem udělala jednu věc - napsala své nejlepší kamarádce. Měla jsem nutkavou potřebu ji všechno sdělit, své dojmy i názory, ale hlavně ji napsat něco hodně osobního. Je spousta věcí, které bereme prostě jako samozřejmost, občas je ale potřeba si to připomenout, říci to nahlas. Hannah si prožila šílené i méně šílené věci, každý jeden ten důvod se zvládnout dá, i ty nejhorší, když si ale uvědomíte, že tohle všechno se stalo jedné osobě v relativně krátké době... Ne každý to unese, ne bez pomoci. Hannah si zažila spoustu bolesti a proto ji vybrali pro odchod další a větší bolest, bolest, kterou si způsobila ona sama. Je to možná tak trochu jako vykoupení. Pro mě to byl ale jeden z nejsilnější momentů vůbec, surový, mrazivý a bolestivý. Až moc reálný, kdy se bojíte podívat té herečce do očí, protože v nich uvidíte tu prázdnotu. Tak skvělá byla. A vlastně i všichni.

13 důvodů proč není ojedinělý příběh, myslím ale, že tenhle druh literatury by jsme si měli každý přečíst. Proč? Protože je to potřeba, je potřeba aby nám někdo nebo něco otevřelo oči. A pokud nechcete číst o holce, co se zabila, tak pardon, ale tohle je realita. Je krutá a někoho to může potkat taky. V tom je síla těchto příběhů, jsou mrazivé a bolestivé z toho důvodu, že vychází z reálného života. 13 důvodů proč je nutné vidět/číst od začátku do konce, aby jste pochopili všechny ty souvislosti, aby jste se vymáchali v tom hnusu, ve kterém žijeme. A pokud si z toho příběhu odnesete alespoň jednu dobrou věc, splnila účel. Protože to je její poslání, poukázat, upozornit a varovat.

You Might Also Like

9 komentářů

  1. Zbývají mi poslední dva díly seriálu. Teď o tom pořád přemýšlím a ani se nemohu učit na maturitu. Zasáhlo mě to a drtí mě to. Vidím se ve všech postavách. Chci o tom mluvit, ale nemohu najít slova...

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se seriál líbil tak napůl, přivedla mi na něj moje ségra, která si to spojila s modrou velrybou... Je to silný příběh, byla tam věci, které my přišli zatahané za vlasy ale šikana není žádná sranda...

    Jinak jsem narazila poprvé na tvém blogu a asi se zdržím :) Měj se pěkně!
    All about Candys life

    OdpovědětVymazat
  3. Pamatuju si, jak mi říkalas, že se ti to zatím moc nezdá a ty důvody jsou nuda... a nakonec se ti to tak líbilo! :) já musím přiznat, že pro mě by ten příběh asi nebyl. Ne proto, že je o smutném tématu. Ale proto, že prostě nedokážu zkousnout, když se někdo zabije. Protože i kdyby se mu dělo bůhví co, nikdy mi to nebude připadat jako dost dobrý důvod. A takové to - jsme každý jiný, nikdy nevíš, co se tomu člověku honilo hlavou, prostě z toho neviděl cestu ven, nemáme všichni dost sil, možná byla úplně sama... jsou podle mě prostě kecy no. Takže ať už by řekla cokoliv, neuznala bych jí to. A byla bych na ni naštvaná, že se zabila. Což asi není moc hezký, ale takhle to je. Takže to číst nebudu ani se na to nepodívám (teda jako nikdy neříkej nikdy, ale nechystám se na to), ale rozhodně je fajn, že knihu s takovou tematikou lidé čtou, hlavně mladí lidé. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to trochu sobecky? A nemyslím si, že člověk potřebuje důvod k sebevraždě. Někdo nemá důvod zemřít, někdo nemá důvod žít

      Vymazat
  4. Knihu jsem četla několik let zpátky a cítila jsem se po ní rozpačitě. Čekala jsem kvůli obálce úplně jinou story, něco lehkého, oddechového, dívčího... Nudila jsem se a nedokázala jsem hloubku přběhu ocenit. Upřímně, vůbec to se mnou nehnulo. Hodlám si v budoucnu dát re-reading a snad se dostanu i k seriálovému provedení.

    OdpovědětVymazat
  5. Počkat... Je kniha? Můžu se zeptat nekoho kdo to ví na 100%. Chtěl jsem na to hrozně knihu ale našel jsem jen nějakou divnou, s jiným obalem i jiným názvem a řekl jsem si že to bude něco jiného... Opravdu? Rád bych si ji přečetl... Ten serial miluju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano kniha je, četla jsem ji. Tohle je v zásadě recenze jak na seriál, tak i knihu a
      také srovnání.
      A jo, je to ta divná obálka - http://www.databazeknih.cz/knihy/cool-girl-proc-13x-proto-17539?c=all
      CooBoo ale chystá nové vydání s původní americkou obálkou myslím, nevím ale na kdy to plánují.

      Vymazat
    2. Dobře, počkám si radši na novou obálku, nesoudim knihu podle obalu, ale asi by mi to kazilo v tomto případě i příběh... děkuju

      Vymazat
    3. Ona je kniha docela stará, letos vlastne slavila 10leté výročí a to se dřív na obálky tolik nehledělo, aspoň se mi to tak zdá. Knihu jsem si proto radši půjčila a domů si pořídím nové vydání.

      Vymazat