Recenze: Útok titánů 1

srpna 22, 2015

Představte si svět, kde lidé nejsou na vrcholu potravního řetězce. Jsou spíše někde dole. Je to už více jak sto let, kdy se na zemi objevili gigantičtí titáni a jedinou jejich touhou bylo sežrat celou lidskou rasu. Poslední zbytky přeživších proto vytvořili útočiště obehnané vysokou zdí. Za těmito zdmi vytvořili novou komunitu, založili nové rodiny a doufali, že už titány nikdy nespatří. Ve skrytu duše ale každý věděl, že jednou se vrátí. A také, že vrátili.

"Toho dne si lidstvo vzpomnělo."
"Na hrůzu, kterou pod jejich nadvládou zakusilo... i na to, jak ponižující je žít jako pták v kleci..."

Před pěti lety se život Erena Yeagera změnil od základů. Nejen že se po sto letech objevili titáni u jejich zdi, ale dostali se dovnitř a jeden z lidožroutů dokonce před jeho očima sežral jeho matku. Eren tak titánům slíbil pomstu a věří, že se mu jednou povede zabít všechny do jednoho. Proto se společně se svými přáteli Mikasou a Arminem rozhodli vstoupit do armádního výcviku a po pěti letech se z nich stali členové cvičeného vojska. Erenův sen je ale dostat se mezi průzkumníky, kteří podnikají výpravy za zdi, zabíjí titány a také hledají jakékoliv vodítko k poznání samotného původu svých nepřátel.

"Tady umřít nesmím. Neumřu. Ještě jsem přece nezjistil, jak vypadá svět tam venku..."

Útok titánů je ve světě velkým pojmem. Především v Japonsku, kde vznikl. Jedná se doslova o kultovní záležitost, jejíž popularita stoupá a stoupá. A s blížící se premiérou druhé řady anime seriálu bude ještě stoupat. U nás tuto mega úspěšnou mangu vydalo nakladatelství Crew. Dystopický příběh lidí, ukrytých za obří zdí, a jejichž nepřítel se je snaží doslova sežrat dokáže upoutat a bavit miliony čtenářů. Patříte taky mezi ně?

Svět, který vytvořil Hajime Isayama má jednu úžasnou vlastnost. Je návykový. Příběh kombinuje drsnou akci, mrazivé drama a skvěle zachycuje povahy hlavních představitelů. První svazek vás od prvních stránek vtáhne do nemilosrdného světa plného strachu, odevzdání a touhy být volný. Zeď sice chrání lidstvo před krvežíznivými titány, zároveň je ale jejich hrobkou nebo klecí, která je utiskuje a nedává jim pocit svobody.

V prvním svazku sledujeme především osudy Erena Yeagera, výbušného a nenávistí plného mladého chlapce, který chce za jakoukoliv cenu zachránit lidstvo před útrapami. Jejich nepřítel je ale téměř nesmrtelný, nepředvídatelný a především nikdo neví, odkud se vzali a proč mají za cíl vyhladit lidskou populaci. A setkání s jakýmkoliv titánem téměř vždycky končí pěkně krvavě. Autor se pomocí své kresby vůbec nebránil zachytit i ty nejbrutálnější výjevy.

Útok titánů zaujme především sympatickými hrdiny a jednou dramatickou akcí za druhou. Když ale věnujete vetší pozornost i jednotlivým dialogům nebo vnitřním monologům, objevíte, že příběh v sobě skrývá i mrazivou ukázku toho, co s člověkem dokáže udělat válka, útlak a nikdy nekončící strach. Buď vás to pohltí, otupí a budete jen oddaně čekat na smrt nebo vás to donutí potlačit vlastní lidskost a obětovat vše pro záchranu všech.

Tato manga a vlastně celý koncept příběhu je skvěle vydařeným kouskem. Osobně se nedivím, že má tento japonský komiks tolik fanoušků. Je nejen čtivý, ale i strhující, mrazivý a hned několikrát šokující svými zvraty. A jen u málokterého příběhu najdete, pomocí kresby, tak dobře zachycenou klaustrofobickou atmosféru a psychologii postav. Pokud tedy dáte Útoku titánů šanci, věřte, že nezůstanete jen u tohoto dílu.

Český název: Útok titánů 1 | Originální název: Shingeki no Kyojin, Vol. 1 | Autor: Hajime Isayama Série: Útok titánů 1 Počet stran: 196 Nakladatelství: Crew Žánr: Dystopia, Horror, Sci-fi, Manga
Hodnocení: 4/5