Recenze: Eon - Znovuzrození dračího oka

Autor: Alison Goodman
Série: Eon 1
Počet stran: 344
Nakladatelství: Jota
Žánr: Fantasy, Young Adult, Dragons, Magic, Mythology

××××××××××××××××××××××××××××

Víte, které nadpřirozené bytosti patří mezi nejoblíbenější u čtenářů fantasy literatury? Určitě to jsou bezesporu draci. Jsou to nejen vznešená a krásná stvoření. Mají neproniknutelnou kůži, dokáži chrlit ohěň a jsou to nejvěrnější společníci. Přesně takoví jsou draci, které známe z nejpopulárnějších fantasy knih. Existují ale i jiní draci.

Dvanáctiletý Eon patří mezi kandidáty na nového učně Dračího oka Krysího draka. Spolu s ostatními učni už několik let trénuje a zdokonaluje se v dračí magii, která zahrnuje nejen boj fyzický, ale i ten duševní. Eon společně se svým mistrem věří, že by právě Eon mohl být vybrán a stát se novým učedníkem. Je tu ale jeden problém. Tajemství, jehož odhalení by stálo Eona i jeho mistra život. Dvanáctiletý chlapec je totiž ve skutečnosti šestnáctiletá dívka, která studuje v přestrojí za chlapce. Studie dračí magie je ženám zapovězená a Eona tak musí vynaložit všechen svůj talent, aby svoji totožnost přede všemi ukryla.

Autorka Alison Goodman se ve své knize velmi výrazně nechala inspirovat prostředím Číny a Japonska. Pro fantasy žánr je to velmi neobvyklé, ale o to více to zaujme. Kromě historie starověké Číny a Japonska ji při psaní pomáhalo i umění Feng-šuej, které se snaží nastolit harmonii v prostoru a zabývá se vztahem člověka a jeho životního prostoru v čase.

Eon je kniha, která zaujme nejen obálkou, ale především svým příběhem. Jak už bylo zmíněno, prostředí, kde se příběh odehrává, je pro běžnou fantasy velmi neobvyklé, ale o to víc přítažlivé. Autorka dokázala vytvořit zajímavou kulturu se svými mýty, pravidly i povinnostmi. Nebojí se zacházet i do detailů a pro čtenáře připravit i několik překvapení. Děj ze začátku možná plyne moc pomalu, ale i to má svůj účel. Autorka čtenáře seznamuje se svým světem a dračí magií velmi jasně a srozumitelně, protože je to podstatné k pochopení celého děje. Postupem času ale příběh začne gradovat a v půlce se rozjede na plno.

Postava Eony bude pro mnohé velmi zvláštní. Je to díky tomu, v jakém prostředí dívka vyrůstala. Rodiče si nepamatuje a jediné, co se ji z minulosti vybaví je těžká dřina v solných dolech a vážná nehoda, která poznamenala její tělo. Právě tam, zlomenou a zraněnou, ji našel její mistr a rozhodl se ji vycvičit. Eona je jako dívka hodně nesmělá a svůj vlastní potenciál skrývá. Aby dokonale zamaskovala svoji pravou totožnost, osvojila si zvyky i mluvu prostých chlapců. Žije totiž ve světě, kde jsou ženy většinou považovány za méněcenné a nikoho nezajímá jejich vlastní názor. Říši vládnou muži, to oni jsou všemocní páni. Jak se děj ale vyvíjí a postupuje dál, tak se i vyvíjí i Eonin charakter a z ní se stává silná osobnost.

Kromě Eony se dostávají do popředí i samotní draci. Tato stvoření jsou ale úplně jiná, než jak je známe z jiných knih. V tomto světě jsou draci představeni jako čistá energie a je jen pár vyvolených, kteří ji mohou ovládat. Většinou se jedná o potomky císařské dračí krve a pak učně, které si vybrali samotní draci.

Eon - Znovuzrození dračího oka patří bezesporu mezi hodně zajímavé knihy. Styl vypravování je ze začátku možná neobvyklý, ale zvyknete si. Největším tahákem celého příběhu je ale zasazení do mytologického světa plného energetických draků a dračí magie. Kniha je proto velmi originální a ve svém žánru ojedinělá. Když pominete občasné překlepy v překladu týkající se Eoniny postavy, dostanete příběh, který vás dokáže vtáhnout do děje a pobavit. Knihu bych proto doporučila každému fanouškovi fantasy literatury, který ale hledá něco nového a neokoukaného. A Eon takový je.

Recenzi najdete také na fantasyknihy.eu
Zdroj: obálka obrázek | wikipedie