3x Minirecenze: Zloděj blesku | Romeo, Julie a tma | Železná dcera

září 01, 2014

Český název: Zloděj blesku
Originální název: The Lightning Thief
Autor: Rick Riordan
Série: Percy Jackson a Olympané 1
Počet stran: 399
Nakladatelství: Fragment
Goodreads | CBDB

Percy Jackson? Ano, jsem asi mezi posledními blogery, kdo četl letos poprvé první díl, Zloděje blesku. Upřímně mě na této sérii nic nelákalo, prostě nic. A jelikož se zajímám i filmový svět, vím, že filmové zpracování bylo hodně odsuzující. Říkala jsem si ale několikrát, že to zkusím. A verdikt?

Percy není nic hrozného, ale stejně jako první díly Harryho Pottera, tak i Zloděj blesku je více zaměřený na mladší čtenáře. Je to prostě čtení pro děti a s tímhle se nese i celá kniha. Má hodně mladého hrdinu, který je nezkušený, ve škole tropí problémy a občas se u něj objeví něco zvláštního a nevysvětlitelného. Pak se ale dozví, že je potomek bohů a už to jede. 

Při čtení knihy jsem si občas musela připomínat, že se jedná o dětskou knihu, protože mi některé situace či výroky hrdinů přišli směšné až nesmyslné. Na druhou stranu musím ale přiznat, že Rick Riordan píše zajímavě, čtivě a čtenáře dokáže upoutat od první stránky. Co jsem si tak četla na různých blogách, jeho knihy jsou prý jen lepší a lepší, takže jsem zvědavá na pokračování.

Celkový příběh byl ze začátku hodně zvláštní. Spojit tématiku řecké mytologie a zasadit ji do Ameriky se může zdát někomu na palicu a jako totální epic fail. Když ale necháte volno své fantazii, dá se příběh přečíst jedním dechem a pobaví vás. Vždyť v knihách se můžeme v dnešní době dočkat čehokoliv, takže proč ne řeckých bohů sídlících na americkém kontinentě.

Český název: Romeo, Julie a tma
Autor: Jan Otčenášek
Počet stran: 191
Nakladatelství: Československý spisovatel
Goodreads | CBDB

Romea, Julii a tmu asi není nutné moc představovat. Jedná se o typickou maturitní četbu z období 2. světové války. Osobně přiznávám, že je to jedna z těch lepších knih k maturitě. Není to nic obsáhlého a navíc kniha v sobě nese příběh, který vás třeba vezme za srdce. Její název, podle slavné Shakespearovy hry, není jen tak pro nic za nic. Jedná se totiž o krásný, ale smutný a tragický příběh dvou mladých lidí. Pavla a Ester.

Druhá světová válka zasáhla celý svět a Ester patří mezi uprchlé židy. Oba hrdiny to tak rozděluje způsobem, jaký si ani nechtějí představit. Nejsou to dva odlišné rody, ale dva odlišné národy. Jeden prostý a druhý nenáviděný, odsuzovaný a vyhlazovaný. A tma je nejen symbolem komůrky, kde se Ester musí ukrývat, ale také ztělesněním doby, ve které oba hrdinové žijí. Doba smutku, doba smrti, doba, kdy se každý bál jen podívat na toho druhého. Období na které nikdo nikdy nezapomene, ať už si ho prožil osobně nebo ne.

Příběh Pavla a Ester jsem četla už podruhé a stále se mi kniha líbí. Je to hodně citlivý příběh plný emocí a naděje. Zachycuje první lásku, první doteky a první polibky. Kromě toho ale také zobrazuje pohled na tehdejší dobu, kdy celý svět žil ve strachu. Ponurá atmosféra se nese celým příběhem a vystihuje celý tragický příběh.

Romeo, Julie a tma je kniha, který si zaslouží být na seznamu povinné četby. Někdy je totiž potřeba připomenout lidem tu nejhorší dobu, aby se vyvarovali chyb do budoucna, a aby nikdy nedošlo k podobné tragédii. Příběh zachycuje nejen první lásku, ale dobro v srdci lidí, kteří se i přes nepřekonatelný strach dokážou překonat a pomoci lidem v nesnázích.

Český název: Železná dcera
Originální název: The Irod Daughter
Autor: Julie Kagawa
Série: Železná víla 2
Počet stran: 360
Nakladatelství: Knižní klub
Goodreads | CBDB

Druhý díl oblíbené pohádkové série Železná dcera se nesl prakticky ve stejném duchu jako díl první. Meghan je držena v zajetí. Královna Zimního království ji drží pod zámkem a nikdo nechce věřit jejímu vyprávění o železných férijech, kteří se chystají napadnout obě království. Proto se rozhodne utéct a vzít věci do svých rukou. 

Bohužel stejně jako u prvního dílu, tak i u druhého jsem měla problémy nejen začíst se do příběhu, ale uvěřit mu. Přespříliš moc pohádkových motivů a překombinavost děje se mi zdála na jednu knihu moc. Navíc jsem v knize nacházela nedostatky a díry v příběhu. Některé situace nebyli dostatečně vysvětlené a některé se mi zdáli směšné. Je to možná i tím, že příběh je spíše určený pro mladší čtenáře.

Postava Meghan byla na začátku pěkně naivní a chvílemi jsem měla pocit, že tu holku snad přizabiju. Neustále jen fňukala nad svým životem, že ji nemají rádi a nikdo ji nevěří. Postupem času se její charakter začal zlepšovat, ale pořád v sobě měla tu dívčí naivitu. Nejvíce mě bavili asi scény s kočkou Grimalkinem, který dělal všechno tak, aby to vyhovovalo jeho potřebám. Není to čistě bezpáteřní postava, ale upřednostňuje sebe a vidí svět takový, jaký opravdu je. A s tím měla Meghan často problémy.

Železná dcera je určená spíše pro mladší čtenáře a hlavně pro ty, které první díl, Železný král, učaroval. Naneštěstí je Železná dcera poslední knihou z této série, kterou najdete přeloženou v češtině. Další díly se neplánují, ale pokud ovládáte angličtinu, tak by neměl být problém ve čtení pokračovat. 

You Might Also Like

2 komentářů

  1. Skvělé všechny tři recenze. PJ je skvělá série a s dalšími díly je to lepší a lepší. Ten první je dost dětský, ale jak Percy stárne, tak je to mnohem čtivější a zajímavější. Romea, Julii a tmu jsem nečetla, ale dost jsem o tom slyšela. A Železnou dceru jsem nečetla, protože jsem se ještě ani nedostala k železnému králi. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Romea, Julii a tmu určitě zkus, podle mě dobrá kniha. Železná série mě už tak moc nenadchla, ale třeba tebe může bavit. ;)

      Vymazat