RC Review: Vampýrská akademie

Český název: Vampýrská akademie
Originální název: Vampire Academy
Autor: Richelle Mead
Série: Vampýrská akademie 1
Počet stran: 279
Nakladatelství: Domino

Anotace: Lissa Dragomirová je Morojská princezna: smrtelná vampýrka s nezničitelnou vazbou k zemské magii. Za každou cenu musí být chráněna před Strigoji, nejdivočejšími a nejnebezpečnějšími vampýry - před těmi, kteří nikdy nezemřou.
Mocná kombinace krve člověka a vampýra dělá z Rose Hathawayové, nejlepší kamarádky Lissy, dhampýrku. Je předurčena vést nebezpečný život, jen aby Lissu ochránila před Strigoji. Ti jsou rozhodnutí z Lissy udělat jednu z nich.
Po dvou letech nezákonné svobody jsou Rose s Lissou chyceny a odvedeny zpět do Akademie svatého Vladimíra, ukryté v hlubokých lesích Montany. Rose bude pokračovat ve svém vzdělávání budoucí Strážkyně. Lissa se vrátí do pozice královny sociálního života Morojů. A obě dívky budou lámat srdce.
Strach donutil Lissu s Rose utéct ze Svatého Vladimíra, ale jejich svět je plný nebezpeční venku i uvnitř železných bran Akademie. Dívky musí najít způsob, jak v tomto světě přežít, jak čelit pokušení zakázaných lásek a nepolevit na ostražitosti, nebo Strigojové z Lissy udělají jednu z nich už navždy…

Doba, kdy upíři vládli každé druhé fantasy knize, už odzvonila. Díky sérii Stmívání se na pultech knihkupectví objevovala jedna upířina za druhou. Ale jen jedna dosáhla stejné, možná větší, oblíbenosti jako sága Stephenie Meyerové. Richelle Mead sice začínala sérií o sukubě, ale celosvětového úspěchu dosáhla až její druhá série.

Rose a Lissa, dvě nerozlučné kamarádky, které jsou už dva roky na útěku z Akademie svatého Vladimíra. Po dvou letech ukrývání byly ale chyceny a odvezeny zpátky do školy. Jejich návrat není nijak poklidný, protože obě měli na škole vysoké postavení. Lissa totiž patří mezi královské Moroje, smrtelné vampýry. Naproti tomu Rose v žilách koluje smíšená krev dhampýrů, Morojských ochránců. Jak Morojové, tak i dhampýři bojují proti jednomu nepříteli. Proti nemrtvým a krvežíznivým Strigojům. Lissa, jak poslední z rodu Dragomirů, svým útěkem vyvolala obrovskou vlnu otázek a spekulací. Ale pouze ona a Rose vědí, jaké nebezpečí se ve škole skrývá.

Richelle Mead se sice zapsala mezi autory, kteří taky píší o upírech, ale oproti ostatním si vytvořila úplně jiný svět. Svět založený na našem lidském životě. Hlavní představitelky totiž kromě toho, že řeší pití krve, či náročný trénink, jsou v podstatě normální holky, které píší úkoly, milují nákupy, hezké kluky a utajené party plné alkoholu.

Postava Rose je z dvojice kamarádek nejvýraznější. Sebevědomá, drzá, pro ránu nejde daleko a typ holky, která zaujme každého kluka. Díky tomuhle postoji, si na škole vydobyla respekt nejen mezi spolužáky, ale také i mezi učiteli. Svůj život chce ale zasvětit ochranou své nejlepší kamarádky a princezny zároveň, s kterou ji také spojuje zvláštní duševní pouto, o kterém ani jedna zatím moc neví. Lissa je oproti Rose více klidná, přemýšlivá, chvílemi dosti naivní. Jako představitelka morojské šlechty musí ale hrát určitou roli, proto se často uchyluje k intrikám, podlézání a snobismu.

Vampýrská akademie je příběh ne jednoho druhu upírů, ale dvou - hodných a smrtelných Morojů a smrtonosných a krutých Strigojů. Kromě upírů existují ještě poloupíři neboli dhampýři, přirození ochránci Morojů. Tato skutečnost ukazuje, že život na škole je o něco náročnější než život na běžných školách pro lidské obyvatele. Je to život plný nebezpečí, násilí a neustálého se ohlížení přes rameno. O to víc je pak kniha originálnější a zajímavější. Přináší totiž něco, co se v jiných upířích knihách nenachází. Drsnou atmosféru, plnou strachu a touhy po tom, žít život normálních vampýrů.

Příběh vyprávěný z pohledu Rose je nejen plný hláškujících teenagerů, ale je i nabitý akcí a hororovou atmosférou. Čtivá zápletka nepostrádá ani romantiku a taky nečekaná a překvapivá odhalení v závěru. Richelle Mead svým příběhem ukazuje, že se nechce zařadit mezi další autory vezoucí se na vlně upířích příběhů. Vampýrská akademie je sice v něčem podobná jiným knihám, ale nepostrádá originalitu a má v sobě něco, co čtenáře nutí číst ji jedním dechem.

Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2