RC Review: Smrtící klon

Originální název: Origin in Death
Autor: J. D. Robb
Série: Smrtící...21
Počet stran: 368
Nakladatelství: Metafora

Anotace: Každá oběť si hledá svého vraha... některá ho i přivede na svět... Poručík Eva Dallasová, vyšetřovatelka z blízké budoucnosti, řeší záhadu podivné ženy.
Na počátku je vražda a její obětí uznávaný newyorský plastický chirurg, dr. Ilcove. Případu se ujme poručík Eva Dallasová, drsná policejní vyšetřovatelka - a jen tak mimochodem manželka miliardáře -, která si poradila už s mnoha nebezpečnými zločinci. Jednou smrtí to ale neskončí a co víc - zdá se, že tentokrát nestojí proti policii vrah, ale vražedkyně. Ze stop DNA totiž vyplývá, že pachatelem je žena. Přesto je na ní něco podivného...
Pozoruhodné skutečnosti vycházejí najevo i o zabitém lékaři a jeho ženě. Spustili snad společně projekt, na jehož konci stojí místo krásného nového života ošklivá smrt?

Eva Dallasová patří mezi skvělé vyšetřovatele a málokdy ji něco překvapí. Když začne vyšetřovat vraždu slavného a uznávaného chirurga doctora Ilcoveha, věří, že se jedná o typicky spáchanou vraždu. První vodítka vedou k ženě, nejspíš bývalé pacientce...když je ale pak zavražděn doctorův syn a spolupracovatel v jedné osobě, začne být Eva mnohem více podezřelá a začne vyhledávat informace o doktorově minulosti a rodině. Eva pak najde něco, co šokuje nejen ji, ale všechny okolo.

Série Smrtící...si nejen v zahraničí ale i u nás vysloužila velkou oblibu a v současnosti má ve světě už třicetosm dílů. Kriminální prostředí táhne, navíc tohle je zasazené do blízké budoucnosti a nese v sobě prvky sci-fi. Celý příběh, a tedy i série, stojí ale na hlavní představitelce Evě. Eva je uznávaná vyšetřovatelka, která si toho v životě hodně prožila, ale při vyšetřování je důkladná, precizní a detailistka. Každý případ řeší dopodrobna a zabývá se doslova každou prkotinou, která se pak v závěru může jevit jako jeden z usvědčujících důkazů. Eva je navíc dosti svérázná, chvílemi i vtipně ironická a se svým manželem tvoří skvělou dvojici.

Na knihách od J. D. Robb je skvělé, že se vraždy či jiné zločiny řeší pěkně od začátku, postupuje se systematicky a i když je příběh zasezen do blízké budoucnosti, je nutno řešit věci logicky a zpříma. Eva postupně začne vyšetřovat všechny blízké, pak spolupracovníky, zaměstnance a na každém se snaží něco najít. Najít něco, co by ji pomohlo rozluštit případ. Není to jak v kriminálních seriálech, kdy jeden jediný důkaz stačí, aby vyšetřovatelé našli pachatele. Evin způsob je více realističtější a detailnější a člověka to více zatáhne do děje, dokáže se sžít s Evou a sám přemýšlet nad případem.

Velmi zajímavou postavou je kromě Evy taky její manžel. Bohatý, úspěšný, charismatický a oddaný, ale taky má trochu té temné minulosti. Častokrát Evě s případy vypomáhá, protože se dokáže zeptat na správných místech. Na místech, kde policie oficiálně vyšetřovat nemůže. V každé scéně, kde vystupuje, je doslova vidět, jak svou ženu miluje a i když ji podporuje v jejím workholictví, tak chce, aby taky žila svůj/jejich život.

Případ Smrtícího klona, který se postupně odhaluje a odkrývá svá tajemství, je opradu zajímavý a autorka předvedla zajímavou vizi možné budoucnosti v klonování. Příběh má po celou dobu tu správnou atmosféru, která pak graduje v samotném závěru. Navíc se kniha čte opravdu dobře a i když má skoro čtyřista stran, čtení utíká rychle a baví. Každého nebaví kriminální příběhy, ale v tomto podání zaujme snad každého.

Smrtící klon je povedená detektivní kniha. Příznivce tohoto žánru bude určitě bavit, pro mě to bylo lehké a oddechové čtení. Většinou knihy tohoto žánru moc nevyhledávám, ale občas si nějakou knihu z této série přečtu, protože mě zatím pokaždé bavili. Takže bych určitě knihu a nejen ji, ale celou sérii doporučila dalším čtenářům. Příběhy jsou to povětšinou originální a hlavní hrdinka sice není dokonalá, ale o to více je uvěřitelná, sympatická a inspirativní.

Děkuji nakladatelství Metafora za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroje: obálka | obrázek1