Recenze: Návrat

prosince 14, 2013

Český název: Návrat
Originální název: Hidden
Autor: Sophie Jordan
Série: Drakie 3
Počet stran: 264

Anotace: V druhém díle Drakie se Jacinda rozhodla vydat za svou matkou, kterou drakijský kmen vykázal z města. Předtím ale ještě chce zachránit Miriam, mladší Cassianovu sestru, z enkroské pevnosti, protože cítí určitou odpovědnost za to, co se jí stalo. S Jacindou chce opustit město i Tamra, která se jednou provždy utvrdila v tom, že o ni Cassian nestojí a nikdy stát nebude, obzvlášť poté, co uzavřel svazek s Jacindou. Záchrannou skupinu nakonec ale tvoří čtyři osoby: Jacinda, Tamra, Cassian a Will. Všichni, i když s výhradami, ve finále odsouhlasí nebezpečný plán, v rámci kterého se má Jacinda dostat do pevnosti jako zajatec, najít Miriam a pak se jen nechat zachránit zbývající trojicí. Cassian by ji totiž díky poutu, které mezi nimi vzniklo po uzavření svazku, měl bezpečně najít. Jenže jedna věc je plán a druhá věc je realita…

Příběh drakie Jacindy a jejího kmene pokračuje na stránkách posledního dílu série. Z posledních událostí se Jacinda rozhodla zachránit Cassianovu sestru Miriam, která byla zajata a odvezena na enkroskou pevnost. A každý draki chápe co to znamená - jistou smrt a utrpení. Společně s Cassianem, Willem a svou sestrou vymyslí proto plán na záchranu nebohé Miriam. Jacinda se nechá dobrovolně odvést do nebezpečné pevnosti a doufá, že ji ostatní pomohou dostat ven. Zachránit Miriam ale nebyl jediný důvod, proč se Jacinda toužila dostat do pevnosti. Doufá, že najde informace o svém dávno ztraceném otci.

Young adult série od Sophie Jordan se už od začátku potýká s jednou výraznou vadou - má klesající tendenci. První díl série mě doslova nadchl a četla jsem ho jedním dechem. S druhým už to bylo horší, a tak jsem čekala, že ve třetím se dočkám zajímavého a strhujícího finále. Finále tu bylo, ale bylo poněkud divně zpracované a hlavně celá kniha se mi zdála sepsaná jakoby narychlo. Děj odsýpal neskutečnou rychlostí, akce střídala akci, že hrdinové neměli vůbec čas si oddychnout. Navíc nejen hlavní hrdinka, ale i ostatní se chovali dosti zmateně a nelogicky.

Všechny postavy se od začátku série hodně změnili. Jacinda už není uťáplá a ustrašená holka, začala myslet hodně na sebe a na své vlastní zájmy. Někdy to ale dosti přehání a působí až moc sobecky. Oproti tomu její sestra Tamra dospěla v uvědomělou a rozumnou drakii. Jacinda je totiž pořád jaksi rozpolcená a neví, komu má dát své srdce. Will, který se v prvním díle zdál jako naprostý ideál a skvělý kluk, prakticky celý díl jen postával vedle a nemluvil o ničem jiném než o tom, že chce být s Jacindou.

Děj celé knihy se pak točí kolem únosu a vysvobození Miriam. Ne že by to nebylo zajímavé, ale stavět na tom téměř celou knihu je trochu podivné. Navíc celá záležitost s lovci a enkrony se pořádně ani nevyřeší. Než aby autorka vysvětlovala nevyřešené, tak se zaměřila spíše jen na útěk a boj s lovci.

Nechci knihu ale zase jen kritizovat. Příběh se totiž četl dobře a naštěstí byl zahlcen jednou akcí za druhou, takže nemá čtenář čas začít se nudit. Pokud si tedy nebudete všímat nelogičností, kterých se autorka hojně dopustila, je Návrat v celku oddechové víkendové čtení. Nesmíte ale nad dějem moc přemýšlet a hlavně se nepozastavovat nad hloupostí a ufňukaností některých postav. Námět celé série je totiž hodně originální, ale chtělo by to hodně přepisu, aby se z knihy stala kvalitní fantasy kniha a ne typická young adult, kterých je všude plno.