Recenze: Mrtvý bod

Český název: Mrtvý bod
Originální název: Deadlocked
Autor: Charlaine Harris
Série: Pravá krev 12
Počet stran: 328
Nakladatelství: Baronet

Anotace: Sookie Stackhouseová je nadaná telepatickými schopnostmi, které jí od dětství komplikovaly život. A jako dospělá si stále častěji uvědomuje, že jisté věci by nejraději vůbec neviděla – například svého přítele Erica ve společnosti jiné ženy. Mladší. Musí však mlčet, protože do Lousiany přijíždí upíří král Felipe de Castro, který vládne i Arkansasu a Nevadě. A právě v tuto nejméně vhodnou dobu se na Ericově pozemku objeví lidské tělo, které navíc patří ženě, jejíž krev předtím pil. Řešení vraždy spočívá v rukou Sookie a jejího bývalého přítele Billa, oficiálního vyšetřovatele upířího pátého okrsku. Sookie brzy zjistí, že proti ní stojí mnohem nebezpečnější nepřítel, než očekávala – nepřítel, který si umínil, že zničí celý její svět.

Sookie Stackhouse by si ráda v poklidu užívala léto, ale díky tomu, že polovina jejich známých patří mezi nadpřirozené bytosti, nemá chvíli klidu. S jejím upířím přítelem Erikem je to v poslední době divné a její dva spolubydlící, bytosti z říše víl, jí to také moc neusnadňují. Proto se chytne nabídky své nejlepší kamarádky Tary a společně s dalšími kamarádkami vyrazí do striptýzového baru. Ještě ten den pak dostane pozvánku od Erika a doufá, že se jejich vztah dostane na lepší level. Když k němu ale dorazí, nečeká ji jen Erikova náruč, ale samotný král Lousiany Felipe a cizí žena, která nezávazně nabídne Erikovi svoji krev. Na tohle by Sookie možná dokázala zapomenout, bohužel ale o pár minut později najdou neznámou ženu mrtvou.

Série Pravá krev, která má celkově 13 dílů, byla ze začátku hodně populární a jelikož začala vycházet ještě před Stmíváním, byla taky hodně originální. S přibývajícími díly ale originality ubývalo a myslím, že tuto sérii dočítá už jen menší část skalních fanoušků. Já osobně mám tuhle sérii hodně ráda a i když jsou poslední díly méně povedené, tak jsem nad sérií nezanevřela.

Jako každý díl, je i tento napůl detektivkou, napůl romancí. Sookie řeší svůj vztah s Erikem, který došel do bodu, kdy neví, na čem jsou a jestli by rozchod nebyl tím nejlepším řešením. Navíc se jim do toho začne míchat i zdejší královna. Všechny ale zaměstnává událost týkající se mrtvé ženy. Nikdo neví, kde se vzala, co dělala u Erikova domu a proč tam vůbec šla. Upíří záležitost ale není jediná starost, kterou Sookie má.

Často si říkám, že po tom všem, co Sookie zažila, bude jiná a opatrná. Hodně ale nacházím situace, kdy se chová naivně a hloupě. Nechává ostatní, aby s ní doslova zametali a přitom by stačilo, aby kolikrát řekla ne. Velmi typickým rysem v každém díle je, že se Sookie buď chtě nebo nechtě ocitne v milostném trojúhelníku. Čtenáři se tak může zdát, že je hlavní hrdinka hodně přelétavá nebo prostě stále neví, co chce od života.

Co se týče hlavního děje a vyšetřování mrtvé cizinky, to se autorce opravdu vyvedlo, protože až do konce knihy jsem netušila, kdo za tím vším je. A kdo to pak byl, to bylo docela překvapivé. Vedlejší dějové linky bývají ale kolikrát moc přehnané a nezáživné. Kdyby se vynechali, tak by kniha byla možná lepší. Naneštěstí autorka píše opravdu čtivě. Co musím ale vytknout nejen českému překladu ale i tomu originálnímu, je obálka. S tímhle problémem jsem se ještě nesetkala, aby se mi nelíbila aspoň originální obálka. Celá série má ale opravdu podivně zpracované obálky a kdybych neznala seriál, tak bych s knihama asi vůbec nezačala.

Mrtvý bod je předposlední díl celé série a já se opravdu těším a zároveň netěším na závěr. Uzavře se celá jedna série, která mě provázela pár let. Ráda se ke knihám ale vrátím, až bude více času. Pokud znáte jen seriál, knižní předlohu vám mohu jen doporučit. První řady jsou totiž poměrně věrné knihám, ale pak se už hodně liší. Tak i tak se jedná o pohodové a nenáročné čtení plné nejen upírů, ale také vlkodlaků, měňavců, čarodějnic, víl i démonů.