Recenze: Studie v šarlatové

Český název: Studie v šarlatové
Originální název: A Study in Scarlet
Autor: Arthur Conan Doyle
Série: Sherlock Holmes 1
Počet stran: 334
Nakladatelství: Garamond

Anotace: Studie v šarlatové je prvním příběhem Sherlocka Holmese, v němž se s ním setkává jeho později nerozlučný druh doktor Watson. Společně hned musí řešit případy záhadných vražd a pátrat po jejich pachateli, jemuž Scotland Yard jako obvykle nemůže přijít na stopu.

---

Studie v šarlatové je můj vůbec první přečtený příběh o Sherlockovi Holmesovi. S Sherlockem jsem se začala kamarádit díky filmům a pak mě doslova pohltil seriál z produkce BBC s Benedictem Cumberbatchem a Martinem Freemanem v hlavních rolích.

V této povídce se vůbec poprvé setkáváme s detektivem Sherlockem Holmesem. Doctor Watson poté, co se vrátil z armády po těžkém zranění, hledá vhodné bydlení v centru Londýna. Bydlení je ale drahé a tak přijme nabídku na společné bydlení od velmi pozoruhodného muže. Je jím detektiv konzultant Sherlock Holmes. Během pár týdnů Watson zjišťuje, že je Sherlock velmi zvláštní člověk, kterého především baví trávit čas v laboratořích nebo řešit případy, s kterými si slavný Scotland Yard neví rady. A zrovna teď nastala ona chvíle.

V Londýně, v jednom opuštěném činžáku, je objevena mrtvola muže. Po ohledání všech stop Sherlock usuzuje, že jako vražedná zbraň byl použit jed. Oproti ostatním vyšetřovatelům používá schopnosti dedukce a tak z pouhého ale detailního pohledu, dokáže Sherlock odhadnout nejen dobu umrtí a použitou zbraň, ale také to, jak vrah přibližně vypadal. Kdo tedy stojí za podivnou vraždou?

Arthur Conan Doyle vytvořil zvláštního, ale geniální detektiva, který si během několika desítek let, udělal tisíce a tisíce oddaných čtenářů. K jeho příběhům se vrací jakákoliv generace a právě díky filmový a seriálovým zpracováním jich neustále přibývá.

Doylův příběh je psaný jednoduše, čtivě a je vyprávěný z pohledu doktora Watsona. Watson je sympatický a vzdělaný člověk, který strávil svůj život na válečném poli. Díky zranění byl ale poslán do předčasného vojenského důchodu. Jeho nový spolubydlící Sherlock si doslova vymyslel své povolání - detektiv konzultant. Je to geniální člověk, který má nepřeberné množství informací z oblasti kriminality a věnuje se taky laboratorním pokusům, které kolikrát napomáhají při vyšetřování.

Kdo si oblíbil jakékoliv zpracování Sherlocka, musí určitě přiznat, že je to postava fascinující a občas chvílemi děsivá. Je neuvěřitelné, co dokáže objevit, jen z pouhého pohledu na člověka. Detektivní zápletka v Studii je poté, co ji Sherlock vyřeší, jednoduchá a prostá. Ale zajímavá. Proto povídku určitě doporučuju příznivcům detektivních příběhů.

"Pro můj vkus je Holmes založen příliš vědecky
- skoro bych řekl, že v tom člověku pro samou lásku k vědě není dost citu a ohleduplnosti. Je schopen
podat svému nejlepšímu příteli nejnovější rostlinný alkaloid, ne ze zlé vůle, rozumíš, ale prostě proto, aby se přesvědčil, jak bude alkaloid účinkovat. Musím být k němu ale spravedlivý: on by si ten alkaloid vzal se stejným vědeckým zanícením sám. Prostě chce se o všem přesvědčit na vlastní oči a všechno chce vědět přesně."