Recenze: Hvězdy nám nepřály

července 29, 2013

Český název: Hvězdy nám nepřály
Originální název: The Fault in Our Stars
Autor: John Green
Počet stran: 240

Anotace: Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se údajně podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. „Nejvtipnější smutný příběh“ je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vyprávěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

---

Knihu Hvězdy nám nepřály jsem si chtěla přečíst už od doby, kdy ji Knižní klub vydal. Hodně jsem o ní četla na Goodreads. Všechny ty srdcervoucí komentáře a kladná hodnocení mě donutilo se na knihu těšit víc a víc, i když má velmi citlivé a smutné téma.

Kniha je příběhem šestnáctileté Hazel. Hazel není typický teaneger. Když byla mladší, objevili u ní doktoři rakovinu. Její stav je natolik vážný, že nemůže žít bez toho, aby měla zavedenou kanylu v nose. Její plíce jsou totiž moc oslabené. Její matka nechce, aby zbytek života zůstala zalezlá v posteli a utápěla se v depresi. Proto nutí Hazel navštěvovat setkání s lidmi, kteří stejně jako ona bojují proti zákeřné nemoci.

Během jednoho takového setkání se seznamuje s Augustem, který se rakoviny naštěstí zbavil, ale při léčbě přišel o nohu. Už od začátku Hazel August něčím imponoval a zanedlouho se z nich stávají nejen skvělí kamarádi ale i něco víc. Společně se snaží zvrátit osud, který jim dal tolik bolesti a utrpení.

Hvězdy nám nepřály je nádherná kniha. Nádherná ale neskutečně smutná. Několikrát jsem se u ní ale zasmála a pobavila, ale jako vždycky u podobně laděných knih, konec jsem celý obrečela. Naposledy jsem před rokem četla Předtím než umřu a obě knihy řadím mezi nejlepší, co se týče tématu rakoviny. Toto téma je hodně citlivé, hlavně u těch čtenářů, kteří mají s touto nemocí něco společného. John Green ho ale podal svým osobitým způsobem - s humorem a sarkasmem.

Hazel i August vypráví svůj příběh především prostřednictvých svých myšlenek a pocitů. Člověk to při čtení prožívá s nimi, jejich boj, jejich víru žít, jejich lásku. Právě tím, že oba si prochází nebo procházeli tím samým, si více rozumí a chápou navzájem svoje rozhodnutí. Je to jejich svět, tolik odlišný od světa normálních zdravých lidí.

Hazel byla ze začátku hodně uzavřená a nebýt její mámy, ztrávila by zbytek života zalezlá doma s knihama. A právě díky Augustovi poznává nový svět. Svět, ve kterém si může užívat života, i když je nemocná. Ukazuje ji krásu bytí a nutí ji jít za svými sny. Příkladem je jejich naprosto šílený výlet do Amsterodamu, kde chce Hazel navštívit autora své nejoblíbenější knihy, aby ji zodpověděl nějaké otázky.

August sám o sobě je velmi výjimečná a zajímavá postava. Kdysi ho bavil sport ale pak díky rakovině přišel o nohu. Vůbec ale neztratil smysl pro humor. Když jeho kamarád díky rakovině oslepne, nelituje ho. Povzbuzuje ho a snaží se s ním najít něco nového a dobrého. Najít něco pozitivního a radovat se z každé maličkosti.

Hvězdy nám nepřály je skvěle napsaná kniha. Autor podal celý příběh zajímavě a svým stylem vyprávění vás donutí u knihy sedět do té doby, dokud ji nepřečtete. Vymyslel originální a zajímavě obyčejné hrdiny, kteří se vám zažerou do paměti. Jejich příběh lásky si budete pamatovat. Způsob jakým se perou o život, o chvíle štěstí a pohody je nezapomenutelný.

Miluji tě, v přítomném čase.