Recenze: Hlas nože

Originální název: Knife of Never Letting Go
Autor: Patrick Ness
Série: Chaos 1
Počet stran: 374
Nakladatelství: Jota

Anotace: První kniha trilogie Chaos.

Planetu Nový svět kolonizuje malá skupina osadníků z nepřátelského Starého světa. Po mnoha letech dochází k nečekanému zvratu. Domorodí obyvatelé se vzbouří, zaútočí na osadníky a usmrtí všechny ženy. Muže a zvířata náhle napadne podivný vir, který umožňuje slyšet myšlenky ostatních. Uniknout se podaří jen nevzdělanému mladíkovi Toddovi, který si stihl vzít na cestu pouze ruksak, lovecký nůž, deník, ale hlavně to vůbec nejdůležitější – svého věrného psího přítele. Ostatní obyvatelé v čele s šíleným knězem ho však pronásledují a kvůli nebezpečnému viru nebezpečí stále narůstá. Tento nelibozvučný myšlenkový mrak se nazývá Hluk a projevuje se nejen zvukem, ale i obrazem. Nikdy vás nenechá na pokoji a žádná vaše představa a ani jeden váš plán tak nejsou soukromé. Todd objeví v Hluku jakousi „díru" a záhy zjistí, že žije v úplně jiném světě, než si dosud myslel. Postupně vychází najevo několik prazvláštních situací z minulosti a Toddova strastiplná cesta s armádou v patách se zdá jako nikdy nekončící příběh.

---

Hlavním důvodem, proč jsem si knihu chtěla přečíst je to, že je to dystopie. Asi poslední skoro rok a půl mě tento žánr hodně baví a snažím se přečíst co nejvíc knih, které se toho týkají. Dalším důvodem byla zajímavá anotace i obálka.

Hlavní postava knihy - Todd - je posledním chlapcem ve vesnici Prentisstown. V této vesnici žijí pouze muži, všechny ženy zemřeli ve válce lidí proti Sádrákům. Muži přežili, ale postihl je vir, díky němuž všeci - muži i zvířata, slyší svoje myšlenky neboli Hluk. Když se Todd vydá jednou do bažiny, objeví v Hluku "díru" a svěří se s tím svým opatrovatelům Benovi a Cilliianovi. Ti ho okamžitě pošlou pryč. Jediné co mu dají na cestu je batoh, deník jeho matky a nejlepšího kamaráda - psa Mancheea.

Hned na začátku cesty Todd zjistí, že údajná "díra" v Hluku je dívka Viola. Viola se svými rodiči přístala na planetě jako jeden z osadníků. Bohužel ale při pádu vesmírné lodi její rodiče zahynuli. Přidá se k Toddovi a spolu putují do vzdálenější vesnice. Během cesty je ale pronásleduje kazatel Aaron a armáda mužů v čele se synem starosty Prentisstownu.

V průběhu putování se Todd i Viola dozví strašné tajemství a důvod, proč ostatní obyvatelé cizích vesnicí tolik nenávidí muže z Prentisstownu .

Co mě na knížce nejvíce bavilo byla její surovost a naturalita. Jednotlivé scény - ať už putování, boj, krutost či vnitřní rozprava hrdiny - vše z pohledu Todda - je do detailů vyprávěno, až z toho člověka mrazí, jak reálné to je. Na reálnosti dopomáhá taky hovorový a nespisovný jazyk, často okořeněný nějakou tou vulgárností. Proto bych knihu spíš doporučila starším čtenářům. I když to nevypadá, tak může ty mladší trochu děsit.

Jak jsem psala, kniha je psána z pohledu Todda a tak si s ním prožíváme všechny útrapy a těžkosti, které ho na cestě potkávají. Asi nejvíce mě zasáhla ztráta jedné blízké osoby, ale nebudu spoilerovat, proto neprozradím jméno. U téhle scény jsem měla co dělat, abych neplakala a vůbec se mi nechtělo pokračovat ve čtení. Také je vidět, jak se vyvíjí vztah Todd - Viola. Ze začátku si šli díky nedůvěře málem po krku a nakonci jsou schopni za toho druhého položit život. Jejich postupné odhalování minulosti dodává knize ještě lepší spád.

Co mě zase naopak na knížce vadilo, byl způsob, jakým byla kniha psaná. Nevím přesně, jak to mám popsat, ale i když je kniha tak drsná, tak způsob psaní se mi zdál dětský a kostrbatý. Dále se mi docela protivila hlavní postava Todd. Je to až k nevíře, ale často jsem se neshodovala s jeho názory a pohledy na svět.

Celkově je ale Hlas nože dobrá kniha, skvělá dystopie. Pomalu plynoucí začátek je brzo nahrazen naprosto odzbrojujícím a šokujícím koncem a nutí vás se ohlížet hnedka po druhém díle. Nejvíc vás totiž dostane ta drsná a krutá naturalita.

Moje hodnocení: