RC Review: Ajax Penumbra 1969

Originální název: Ajax Penumbra 1969
Autor: Robin Sloan
Série: Nonstop knihkupectví pana Penumbry 0,5
Počet stran: 72
Nakladatelství: Host
Žánr: Adult, Mystery, Books about books

Anotace: Je srpen 1969. Léto lásky je blednoucí vzpomínkou. Ulice San Franciska pulzují tóny Led Zeppelin a Marvina Gaye. A rachotem sbíječek: pár bloků od knihkupectví City Lights roste futuristický mrakodrap a pod zálivem se buduje tunel metra. Sady na jih od města ustupují zbrusu novému počítačovému průmyslu.
Ale mladý Ajax Penumbra nepřijel do San Franciska, aby hledal volnou lásku nebo záblesk technologické budoucnosti. Hledá knihu — jediný dochovaný výtisk spisu Techné Tycheon, tajemného svazku, který přinesl a zase vzal bohatství každému, kdo ho vlastnil. Poslední zmínka o knize říká, že je v San Francisku — tento záznam je ale sto let starý. Penumbra byl svou univerzitou vyslán na Západní pobřeží, aby knihu našel a získal pro její knihovnu. Po několika týdnech neúnavného pátrání se však necítí být k cíli blíž než na začátku.Ale jednou pozdě v noci, po dalším dni skličujících slepých uliček narazí na nonstop knihkupectví a jeho možnosti se náhle mnohonásobně rozšíří…Kniha Ajax Penumbra 1969 dějově předchází Nonstop knihkupectví pana Penumbry a vysvětluje tajemné okolnosti, za kterých se tento výstřední knihkupec dostal ke svému nevšednímu zaměstnání.

V minulém roce vyšla u nakladatelství Host kniha Nonstop knihkupectví pana Penumbry. Příběh o knihkupectví zaujal velkou spoustu čtenářů a převažovali velmi kladné recenze. Po roce se k příběhu pana Penumbra vracíme a to díky krátké novelce, zavádějící čtenáře do doby v roce 1969.

Krátký příběh Ajax Penumbra 1969 čtenáře zavádí do konce léta v San Francisku. Ajax byl vyslán svojí univerzitou najít knihu. Poslední dochovaný výtisk Techné Tycheon. A právě v San Francisku by se měla nacházet. Penumbra se tak vydává na cestu a hledá v jednom knihkupectví za druhým. Bohužel, ale bez výsledně. O knize většinou nikdo nic neví. Když už se Ajax vzdává a rozhodne se celou operaci vzdát, objeví doslova zapadlé nonstop knihkupectví.

V tomto díle se tak čtenáři dozví o svém hrdinovi něco nového. Především o jeho minulosti, studentských letech a jak se vlastně dostal k profesi knihkupce. Kromě toho novelka detailně vypráví o San franciském prostředí, o jeho obyvatelích a také o nově budovaném podzemí. Stejně jako kniha, tak i tato část je psaná svižně, představuje opravdu zajímavé charaktery a představuje nonstop knihkupectví z prvotního pohledu Ajaxe Penumbra. A že je to knihkupectví opravdu bizardní. Navíc má i opravdu zajímavou historii vzniku.

I když je novela opravdu krátká a přečte se na jedno posezení, dokáže svým příběhem a stylem zaujmout. Jelikož se ale jedná o velmi krátkou věc, autor nezacházel moc dopodrobna při vykreslování postav a vedlejšího děje. Zaměřil se výhradně na děj v Nonstop knihkupectví a pátrání po tajemné knize. Celou atmosféru ale dotváří tak typický autorův humor.

Pokud vás tedy oslovila kniha Nonstop knihkupectví pana Penumbry nebo prostě máte rádi knihy, které vypráví o knihách, tak vám tuhle novelu vřele doporučuji. Příběh by si sice zasloužil více stránek, ale co se dá dělat. Díky nakladatelství Host si můžeme vychutnat tuhle jednohubku a dozvědět se více o neobvyklém knihkupectví a jeho obyvatelích.

Děkuji nakladatelství Host za poskytnutí recenzního ebooku.
Zdroj: obálka | obrázek