RC Review: Podezřelý

Český název: Podezřelý
Originální název: Suspect
Autor: Robert Crais
Počet stran: 328
Nakladatelství: Metafora

Anotace: Za svého pána by Maggie dala život. On je policista, ona policejní pes...
Na tom, že se policisté někdy dostanou do přestřelky, není vůbec nic divného. Když se k ní ale připletou náhodou, ve chvíli, kdy si ve služebním voze užívají vzácnou chvilku odpočinku, je to zatracená smůla. Zvlášť když po celé té hrůze zůstane na dlažbě pár mrtvých. Mezi nimi jedna policistka. Její parťák Scott James svoje zranění přežije. Výčitky svědomí a touha po pomstě mu však nedávají spát. Všechny stopy po zuřivých zabijácích se ztrácejí, nikdo neví, proč přišly oběti o život. Případ uzavřen.
Scott se však nechce vzdát a osud mu přihraje trochu neobvyklého pomocníka. Či spíš pomocnici. Fenku německého ovčáka Maggie, která přišla o svého pána v boji v Afghanistánu. A jak se záhadný případ znovu otevírá a rozkrývá, nalézají k sobě ti dva nelehkou cestu, oba poranění na těle i na duchu.
Příběh Scotta a Maggie činí z téhle knihy víc než jen pouhou detektivku, je dojemnou sondou do psí duše, která nemůže nechat chladným žádného „pejskaře". Milovníci napínavých kriminálních příběhů si pak užijí nečekaných zvratů a – jak už to u Roberta Craise bývá - také ohromujícího rozuzlení. Padouši se totiž často skrývají právě tam, kde by je nikdo nehledal.

Být policistou není jen o tom dávat pozor na bezpečí obyvatel, ale také nasazovat život, když je to potřeba. O tom ví i Scott James. Scott se před pár měsící stal nejen svědkem, ale i hlavním účastníkem přestřelky, u které zemřela i jeho policejní partnerka. Po několika týdnech se dostal ze smrtelně vážných zranění, ale i když už uběhlo několik měsíců, každou noc se budí zalit potem a před očima vidí umírající tělo své partnerky, volající o pomoc.

Kariéry policisty se ale vzdát nehodlá. Rozhodne se proto stát psovodem a prodělá náročný výcvik. Ve chvíli, kdy si má pak vybrat svého psa, ho upoutá fenka německého ovčáka Maggie. Maggie, která ztratila svého pána při misi v Afghanistánu. Scott se rozhodne Maggie si vzít. Spojuje je totiž jedna věc. Oba přišli o své blízké a společnými silami by se mohli vrátit k běžnému životu.

Na knihu Podezřelý jsem slyšela velkou spoustu ohlasů mezi českými blogery. Proto jsem byla na knihu zvědavá, i když moc detektivně laděné knihy nevyhledávám. Podezřelý je ale kapku jiná kniha. Ano, hlavní roli zde má přestřelka a následné hledání viníků. Na druhou stranu se do popředí ale dostává něco jako duševní sonda do života člověka, který přežil smrtelná zranění a ztratil blízkého člověka. Jak Scott, tak i Maggie jsou nadosmrti poznamenáni vědomím, že nedokázali svému milému pomoci a zachránit ho.

Celý příběh se nese v duchu vyšetřování, protože Scottův případ nebyl i po několika měsících uzavřen. Dostal ho na starost nový vyšetřovatel, který jak se zdá, chce pachatele konečně dopadnout. Nebojí se proto spolupracovat se Scottem, o kterém se mezi policisty mluví, že je duševně nevyrovnaný. Scott se jen nedokáže srovnat s tím, co se stalo a přítomnost psa ho začne uklidňovat a pročišťovat mu hlavu. Stejně tak i Maggie začne po dlouhé době důvěřovat někomu, kdo by mohl být časem součástí její osobní smečky.

Velkým plusem knihy je, že autor získal spoustu podkladů týkající se výcviku psa. V knize najdete spoustu zajímavých až pozoruhodných poznatků o životě psovodů a jejich chlupatých společníků. Naučíte se, že pes není jen chundelatá předložka, ale že má také svůj život. A také, že má city. I když se to nezdá, němá tvář dokáže také cítit a pro svého pána by byla schopna obětovat vlastní život. Právě zobrazení vztahu Scotta a Magie je na knize to nejlepší, co v ní můžete najít. Postupné okukování přechází v hledání důvěry a vzájemného poznání. Nakonec vyústí v naprostou oddanost a to nejen z té psí stránky.

Podezřelý je kniha, která se čte nejen neskutečně dobře a rychle, ale která ve vás i něco zanechá. Pokud milujete zvířata, a to hlavně psy, tak vás příběh pohltí a nenechá. Prostě budete muset číst a číst, protože příběh Scotta a Maggie je nejen akčí a zajímavý, ale i dojímavý a krásný. Je to krásná ukázka věrnosti a přátelství mezi člověkem a zvířetem.

Děkuju nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzní knihy.
Zdroje: obálka