RC Review: Druhý hrob nalevo

Český název: Druhý hrob nalevo
Originální název: Second Grave on the Left
Autor: Darynda Jones
Série: Charley Davidson 2
Počet stran: 353
Nakladatelství: BETA Dobrovský

Anotace: Další originální „urban fantasy“, paranormální thriller, u něhož vám bude běhat mráz po zádech a zároveň se pořádně zasmějete. Humor je zapotřebí, protože když se stýkáte s nebožtíky, může vám to zkomplikovat život. Charley Davidsonová, kterou jsme poznali v Prvním hrobu napravo, je příležitostné soukromé očko a pracuje se zesnulými na plný úvazek. Tentokrát se snaží pomoct své nejlepší přítelkyni Cookie v hledání její nezvěstné kamarádky. A jako by toho nebylo dost, záhadný Reyes, „syn Satanův“, opustil své pozemské tělo a teď za Charley chodí jako duch. Je to nezbytné, protože jedině tak se podaří Charley ochránit před temnými démony, kteří jsou mnohem otravnější než mrtví lidé!

Darynda Jones ve svém debutu představila neobvyklou, ale vtipnou a tvrdohlavou hrdinku. Charley je nejen závislák na kávě a nápisech na tričkách, ale ráda si povídá s duchy a nedávno se pobláznila do syna samotného Satana. Aby si proto zachovala zdravý rozum,  používá kromě břitkého humoru i svou schopnost zaplést se do šílených situací.

Charley Davidson je nejen oddaná detektivka a smrtka, ale také kamarádka. Takže když ji její nejlepší kamarádka Cookie vzbudí uprostřed noci, vrhne se, i když s plnou pusou nadávek, do práce. Cookina kamarádka ze školních let Mimi zmizela kdoví kam a podezřelým číslo jedna se tak stane její manžel. Charley se ale nechá vést svými neobvyklými instinkty. Společně s Cookie pak zjistí, že zmizení Mimi není jediná ojedinělá záležitost v poslední době. Během posledního měsíce bylo nalezeno hned několik mrtvých těl a všichni shodou náhod chodili do stejné školy jako Mimi. Charley má tak plno práce s hledáním viníka, ale stejně jako minule se ji do života zaplete nebezpečný Reyes. Reyes, který opustil své pozemské tělo a nechává se mučit temnými démony.

Paranormálních fantasy není nikdy dost, a když jsou navíc vtipně napsané, stojí čtení za to. Už v prvním díle série Charley Davidson ukázala Darynda Jones že psát umí a i když není zápletka ničím překvapující a originální, kniha má své kouzlo. Druhý díl jede na stejné vlně. Vtipná situace střídá další a hlášky hlavní hrdinky jsou nezapomenutelné. Ono Charley kolikrát nezbývá nic jiného, než se ze zapeklité situace dostat pomocí sarkasmu a černého humoru.

Kniha má tentokrát dvě hlavní dějové linie. Ta první a důležitější se týká zmizelé kamarádky Mimi. Do pátrání se výrazně zapojí i Charleina asistentka a sousedka Cookie. Společně jsou obě dvě doslova neřízené střely a jejich slovní přestřelky jsou na knize to nejlepší. Oproti předchozímu dílu je ale Druhý hrob nalevo výrazně ochuzen o přítomnost duchů. Jeden či dva se tu sice mihnou ve vedlejších dějových linií, ale nejsou tak výrazně zapojeni do děje jako v případě prvního dílu.

Druhá linie je pak věnována Charleyině posedlosti Reyesem, synem Satanovým. Ten sice unikl z područí svého otce a z vězení, nechává ale své lidské tělo mučit démony a navštěvuje Charley jen v dušení podobě. Charley se to samozřejmě nelíbí, a tak chce Reyesovi za každou cenu pomoci. Ten ji ale nechce prozradit, kde se jeho lidské já ukrývá a doslova ji hází klacky pod nohy. Když si Charley něco umane, musí být po jejím. A je schopná požádat o pomoc kohokoliv.

Druhý hrob nalevo v sobě kombinuje kriminální zápletku, milostný román a duchařinu. Hlavní hrdinka Charley je dostatečně zajímavá a neotřelá, která se dokáže z maléru dostat jednoduše a efektivně. Její příběh je pak oddechové, svěží a vtipné čtení, se kterým si autorka zajímavě pohrála. Nesází totiž jen na promyšlenou detektivní zápletku, spíše naopak. Více se zaměřuje na seznámení čtenáře s Charley a nahlédnutí do její mysli a srdce. O to víc se může čtenář vžít do Charleyiny situace. Otevřené zakončení a nastínění další vývoje děje pak už jen připravuje půdu pro další díl.

Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2