Recenze: Kompars

Český název: Kompars
Originální název: Extras
Autor: Scott Westerfeld
Série:  Oškliví 4
Počet stran: 328
Nakladatelství: Triton

Anotace: Neviditelná, nebo populární – co je horší? V předchozích třech knihách tetralogie jsme sledovali příběh dospívající dívky Tally Youngbloodové. V poslední knize jsme byli svědky šílené války, po níž nastala duševní smršť – a lidé i svět se změnili. Novou hrdinkou příběhu se stává Aya Fuseová. Žije ve městě, které zvolilo reputační ekonomiku. Postavení všech je určováno obličejovým indexem: čím vícekrát se váš obličej nebo jméno objeví v médiích, tím vyšší index získáváte, a tím víc od města dostáváte – od kvality bydlení až po tzv. díru ve zdi, která poskytuje vše, co člověk k životu potřebuje. Aya Fuseová je mimořádně nadanou práskačkou, což je obdoba investigativního novináře, neustále hledajícího něco mimořádného. Díky své zvědavosti se jí podaří dostat do skupiny dívek, které v tajnosti provádějí šílené triky. Ale Uličnice skrývají něco ještě mnohem většího – výbušný objev, který by mohl navždy změnit tvář nového světa.

---

Uběhli už tři roky od doby kdy Tally Youngbloodová vyvolala duševní smršť a celý svět se změnil. Skončila doba Krásných a všichni žijí podle reputační politiky. Jedná se především o obličejový index, čím nižší, tím jste slavnější a bohatší. Setkáváme se s postavou Ayi Fuseové, která je tzv. práskačkou a má velmi vysoký obličejový index patří mezi kompars. Hledá nějaký mimořádný příběh, který by ji dopomohl ke slávě.

Aya tak objevuje zvláštní skupinu dívek, které si přezdívají Uličnice a vyžívají se v provádění šílených triků, např. surfování po vlaku. Jako správný práskač se dostane do jejich skupiny a díky své kameře, které říká Moggle, získává skvělé záběry pro svůj příběh. Během jedné šílené cesty po střeše vlaku ale dojdou ke zvláštnímu a velice znepokojivému objevu.

Knížka Kompars je tak trochu něco jiného než předchozí tři díly série Oškliví. Navazuje hodně zvolna a hlavní postava Aya je úplně jiná než Tally. Patří mezi ošklivé, je nevýrazná a chce se proto prosadit a zviditelnit. Navíc se děj odehrává v japonsky mluvícím městě, a tak knížka možná zaujme i milovníky mangy, protože se tu setkáváme se spoustu odkazy - např. při oslovování jsou jména ukončena slovy -sama nebo -sensei.

Kromě Ayi v knize poznáte jejího bratra Hira, který se občas choval docela povrchně, dále pak Rena a Frizze, který patří do skupiny Radikální upřímnost. Jinak řečeno - za každé situace musí být naprosto upřímný a nesmí nikdy lhát a nic zamlčovat.

Scott Westerfeld vytvořil unikátní sérii, která člověka i možná donutí zamyslet se nad vlastním životem a světem. Kam spějeme a co všechno jsme ochotni udělat pro své pohodlí, krásu a vysoký styl života. Autor nedávno prodal filmová práva na první díl, a tak se nejspíš v nejbližší budoucnosti dočkáme dalších filmových adaptací.