5 knížek posledního půl roku

července 08, 2017

Nikdy jsem si moc nepotrpěla na seznamy doporučujících knih, ale zase na druhou stranu je to velká dávka pro inspiraci. Většinu knih, které přečtu se snažím na svém blogu zrecenzovat, ale ne vždy se k tomu hned dostanu. Někdy skoro vůbec. A jelikož je léto a spousta z vás má hromadu času, tak proč se nezačíst do něčeho dobrého. Vybrala jsem proto pět knih, které mě v posledních šesti měsících zaujaly a bavily nejvíce. Některé jsou hodně známé, některé méně. A pokud jste některou četli, rozhodně mi napište, jak se vám líbila.

Vidořád

Druhé pokračování série Kostičas je jízda od začátku do konce. První díl byl možná ze začátku kapku složitý, ale Vidořád tyhle "nedostatky" nemá. Čte se krásně a i když se po dějové stránce neděje nic závratného, je to návykové čtení. Občas totiž není potřeba nacpat do knihy co nejvíce zvratů a akce. Důležité je, aby se příběh dobře vyvíjel, aby každou stránkou rostl dál a dál. A Vidořád roste do dalekých výšin, seznamuje čtenáře s dalšími a dalším věcmi, nechává je ztratit se v zatuchlých uličkách a ukolébává je na melancholické atmosféře alternativního Londýna. Samantha Shannon je obrovský talent a na to, jak mladá spisovatelka to je, tak má fantazii na rozdávání. Ten svět je temný a drsný, ale zároveň fascinující a lákavý. Vidořád není klasickým druhým dílem, svého předchůdce hravě přeskakuje. Hlavní postavy jsou pak kapitolou sami o sobě. Jejich vývoj je přirozený, skoro až nenápadný. Posledních asi sto stran knihy vás pak totálně vycucne a možná i psychicky vydeptá. Prostě plný počet pro Vidořád.


Hygge

Po přečtení knihy Hygge jsem měla pocit, že někdo napsat knihu o mně. O mém způsobu žití, mým pohledu na různé věci, o mém stylu oblékání atd. Až na malé drobnosti jsem se v tomto životním stylu viděla doslova a do písmene. Tato kniha se pro mě stala tak trochu biblí a balzámem na duši s krásnými myšlenkami a postřehy. Mám chuť jednou odcestovat do Dánska a prozkoumat všechna místa zmíněná v knize a když se doma zachumlám do deky, zapálím svíčku a dám si pořádný hrnek teplého čaje s knihou, cítím totální hygge. Úžasné na této knize je také to, že vám ukáže krásu v maličkostech a ve věcech, které můžete mít zadarmo. Ukáže vám, jak si jednoduše zpříjemnit pobyt doma nebo venku, na dovolené nebo v restauraci. Je ale možné, že spoustu zmíněných věcí nebo činností už sami děláte, ale díky tomu si to jen uvědomíte a máte z toho dobrý pocit. Za mě je Hygge velké doporučení.


Blade Runner

Blade Runner je sci-fi klasika. Miluju filmové zpracování a už jsem se docela styděla, že jsem nečetla knižní předlohu. Příběh se odehrává v daleké budoucnosti, drsné a nehostinné. Zvířata téměř vyhynula a lidé kolonizují jiné světy. Svět technologií ale umožňuje lidem kupovat si zvířata umělá, elektronická. Jejich cena je ale obrovská... Philip K. Dick vymyslel velmi temnou vizi světa, nadčasovou a odpuzující. Ve svém asi nejslavnější románu řeší otázku lidskosti a empatie, nadřazenosti a zoufalství. Kniha je oproti filmu taková méně komplikovaná, ale v jádru má to stejné. A každý v ní může vidět něco jiného. Je to svým způsobem lehké varování, varování před technologií, přehnaným vývojem a snahou překonat něco, co by se překonávat nemělo. Hranice mezi člověkem a replikantem totiž může být hodně tenká.

Válka starého muže

Tato sci-fi série leží na mém want-to-read seznamu už pár let. Kdysi jsem totiž četla kousek jednoho dílu a zaujalo mě to svou tématikou. A první díl rozhodně nezklamal. Jsem velký fanda sci-fi, ale spíše ve filmové nebo seriálové verzi. Na Johna Scalziho si ale budu dávat už pozor. První díl byl nejen dobře čitelný, ale také krásně srozumitelný, bez složitých technických popisů. Celá kniha je vyprávěna prostřednictvím hlavního hrdiny, který byl sympaťák od prvních stran. Co mě ale na knize bavilo nejvíce byla celá ta tématika "starého" muže a kolonizace nových světů. První půlka je tedy spíše takové seznámení, kdy hltáte jednu kapitolu za druhou, aby jste se dozvěděli více a více. Druhá půlka knihy se pak nese v duchu války, objevování nových kolonií a ras. John Scalzi se se svým příběhem rozhodně nemazlí a ukazuje, že život ve vesmíru je pěkně drsný a nemilosrdný. Válka starého muže mě bavila až do samotného konce, četla se lehce a pro mě, fantasy čtenáře, byla krásným zpestřením.


Doppler

Máte-li rádi severské příběhy, přírodu, zvířátka a spoustu srandy, Doppler je ta pravá volba. Příběh muže, který si prostě sbalí pár věcí, stan a jde bydlet do lesa je nejen hrozně vtipný, ale zároveň i v něčem poučný a k zamyšlení. Už dlouho mě kniha tolik nebavila jako Doppler a věřte mi, po přečtení si budete chtít sbalit mléko, stan a vyrazit ven. Zažít to, co Doppler. Hlavně si najít tak suprového kámoše jako je Bongo. A vyřezat si totem... Tento svěží a humorný příběh, který vás může chytnout za srdce díky své absurditě, je na léto ideální četbou.

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Skvělý článek a tipy na čtení :) Ani jednu z těchto knih jsem nečetla, ale dám šanci Doplerovi a Vidořád, to je prostě nutnost :)

    OdpovědětVymazat