Recenze: Ohniboj

září 01, 2015

Jeden nepřítel byl poražen, všemu zlu ale není konec. Dokud budou na světě existovat Výjimeční, lidstvo si nikdy nevydechne. Jeden tyran střídá druhého, města lehají popelem a hrdinové nepřicházejí. Bojovat proti nepřirozené síle obyčejnou vůlí smrtelníka je totiž nemožné. Pořád tu jsou ale Zúčtovatelé, kteří se snaží pomoci ze všech sil.

Uběhlo několik měsíců od svržení krutého tyrana. V Newcagu se tak blízká na lepší časy. Zúčtovatelé se společně s městskou vládou snaží město postavit na nohy. Ztěžují jim to ale neustálé návštěvy cizích Výjimečných. Jakoby je do Newcagu pořád někdo posílal. Ale za jakým cílem? Zničit Zúčtovatele nebo podrobit si město? Všechny vodítka vedou do Babilaru. A bývalému New Yorku už nějakou dobu vládne Vyšší Výjimečná Regalie. David se tak spolu se svou skupinou Zúčtovatelů rozhodne město navštívit a zjistit, o co vlastně jde.

Ohniboj je druhý díl trilogie Zúčtovatelé, který vyšel u nakladatelství Talpress. Sci-fi příběh mixnutý komiksovou atmosférou začíná pár měsíců po událostech v Ocelovém srdci. Boj s Výjimečnými tentokrát pokračuje v úplně jiném prostředí. Oproti Newcagu, kde všechno bylo změněno v ocel a lidé doslova otročili, je Babilar město plné nespoutaného a svobodného života. Lidé tu sice žijí pod útlakem Výjimečné, která téměř celé město ponořila do vody, ale nevidí to jako důvod, proč si nevážit společných chvil a drobných radostí.

Hlavním vypravěčem je stejně jako minule David. Společně s pár členy své skupiny se vydají do nového města s cílem Vyšší Výjimečnou zabít. Jak už to ale v takových příbězích bývá, všechno není takové, jak vypadá a ne každý Výjimečný si zaslouží jistou smrt. David tak začne pochybovat nejen o poslání Zúčtovatelů, ale i o sobě samém. Je vůbec správné zabíjet Výjimečné, když je možné, aby se přiklonili na tu správnou stranu?

Nové místo ale není jen o novém nepříteli, ale i nových spojencích. Oproti předchozímu dílu jim ale autor věnoval jen malou pozornost. Do popředí se dostává především David, jehož nespoutaná, bouřlivá a cílevědomá povaha dokáže utáhnout podstatnou část knihy. Příběh Ohniboje je tak stejně jako v Ocelovém srdci strhující a poutavý. Hlavní dějová zápletka ale postrádá trochu ucelenost a jasný řád. Některé dějové linky se tak zdají nedotažené a pro čtenáře zbytečně zmatené.

Ohniboj je povedené pokračování zábavné trilogie o boji obyčejných smrtelníků s nadpřirozenými. Nedosahuje ale takové kvality jako Ocelové srdce, Naštěstí se ale příběh vyvíjí tím správným směrem a dokáže čtenáře upoutat, pobavit a přinutit přemýšlet nad vývojem událostí. Kniha nepostrádá napětí, vtip a závěrečné strhující a asi i nečekané vyústění, které čtenáře dobře připraví na závěrečný díl trilogie. Ten s největší pravděpodobností vyjde příští rok.

Český název: Ohniboj | Originální název: Firefight | Autor: Brandon Sanderson Série: Zúčtovatelé 2 Počet stran: 392 | Nakladatelství: Talpress | Žánr: Young Adult, Dystopia, Superheroes, Adventure
Hodnocení: 4/5