Recenze: Muž jménem Ove

července 16, 2015

Mrzutý starý muž, otravný a vypelichaný kocour, noví sousedé, kteří jako by vypadli z jiného světa. Světa, tak odlišném, než je Ove zvyklý. Ove je totiž mrzout a to pořádný. Žije ve vilové čtvrti a každé ráno pravidelně dělá obchůzku, aby zkontroloval, kdo zase nedodržuje jasná pravidla. Nedávno byl poslán do penze, vyhodili ho z předsednictva a nadevše nedá dopustit na svého Saaba. Co ale Oveho trápí nejvíce, je samota. Pár měsíců zpátky mu totiž umřela žena a Ove se rozhodne vymyslet plán, jak by se se svou ženou mohl co nejdříve zase sejít. Bohužel ale na to nemá moc času, protože ho neustále vyrušuje polomrtvý kocour nebo nová rodina s dvěma dětmi a třetím na cestě.

Kniha Muž jménem Ove vyšla u nakladatelství Host a bude to už nějaký pátek. Už od svého vydání knihu doprovází jedna věc. Nadšení. Z reakcí čtenářů, samotných recenzí jak knihy, tak i audio knihy se můžete dočíst, že kniha je úžasná, vtipná, občas i melancholická, ale tak nějak svým vlastním způsobem lidská a která vás chytne za srdce. A jaká byla moje reakce po přečtení?

I když je Ove už starší kniha, beze sporu ji budu řadit mezi nejlepší knihy, které jsem letos přečetla. Ove totiž opravdu je úžasný! Je to kniha, která je vtipná i smutná od začátku až dokonce. I když je Ove neskutečný mrzout, workoholik a jediné, co podle něho stojí za opečovávaní je jeho saab, zamilujete si ho. Zamilujete si jeho tichou i bručivou povahu, pracovitost, cílevědomost, zamilujete si jeho vzpomínání na první setkání s ženou Sonjou. Ovemu je dobrý jen málokdo a máloco, sám se sebou není a asi nikdy nebyl spokojený, ale pro své blízké by se rozdal. Nedává to sice moc najevo, člověk si myslí, že by nejradši každého poslal na ono místo, ve skutečnosti je ale jeho srdce na správném místě.

Muž jménem Ove je první kniha, která od Fredrika Backmana u nás vyšla. Tento debut se stal ve Švédsku bestsellerem a byl přeložen do více než dvaceti zemí. Příběh, který učaroval tolik čtenářů, začíná jednoduše a nenáročně. Pak ale přijde na řadu humor, neuvěřitelné situace a propracovaný příběh do detailů.

Střídají se tu dvě časové roviny - Oveho současnost a Oveho minulost. Právě díky vzpomínkám na Oveho mládí, první práci nebo seznámení se svou ženou ukazuje autor, proč je Ove takový, jaký se ukáže na začátku knihy. Proč je takový bručoun, proč se nebaví se svým sousedem kamarádem a jaký byl jeho život po boku temperamentní a milující ženy. Díky těmto střípkům si Oveho zamilujete natolik, že budete tolerovat jakékoliv jeho úlety. Jeho život totiž nebyl žádná procházka růžovým sadem.

Kromě samotného Ovea v knize vystupuje i spousta vedlejších postav, kteří příběh dotahují do dokonalosti. Situace, kde vystupuje vypelichaný kocour nebo nová rodina, konkrétně mamka Parvaneh, jsou snad nejvtipnější v celé knize. Živě si vybavuji své hlasité výbuchy smíchu při jízdě šalinou, když se na scéně objevil Oveho nový chlupatý kamarád. Tohle na čtení právě miluji. Donutí vás zapomenout na přítomnost a vy se příběhu oddáte natolik, že dokážete projevovat emoce i na veřejnosti. A právě Ove jich ve mě vyvolal opravdu hodně.

Muž jménem Ove není mistrně napsaná kniha, nevyniká vytříbeným jazykem, komplikovaným dějem ani postavami, které jsou ztělesněním lidských vzorů. Jedná se vlastně o příběh jednoho starého muže, který ztratil víru k životu. Je psaný jednoduše, lehce a občas i nespisovně. Ove je ale postava, na kterou budete rádi a často vzpomínat. Nejen jeho příběh, ale především on sám se vám vryje pod kůži a nepustí.

Český název: Muž jménem Ove | Originální název: En Man Som Heter Ove | Autor: Fredrik Backman Počet stran: 333 Nakladatelství: Host Žánr: Fiction, Humor, Adult, Contemporary
Hodnocení: 5/5