Recenze: Plavec

dubna 24, 2015

Příběh začíná v osmdesátých letech v Damašku. Neznámý americký špion s dítětem v náručí sleduje, jak je žena, kterou miluje, zabita. Následně pak zanechá dvouměsíční dceru napospas osudu a mizí z povrchu země. Celý jeho následující život ho ale tato věc nenechává chladným. Ať je vyslán na jakoukoliv misi, jeho minulost ho všude dostihne.

O třicet let později se mladý Mahmúd Šámmús dostane díky svému studiu na stopu citlivých záležitostí týkajících se amerických tajných operací.  Rozhodne se proto kontaktovat svoji bývalou přítelkyni Klaru, která pracuje v Bruselu jako asistentka v Evropském parlamentu. Po jejich setkání se oba stanou důležitým terčem agentů cia, kteří se jim snaží zabránit zveřejnit pravdu, která by otřásla celým světem.

Debutový román Plavec se po svém vydání stal mezinárodním bestsellerem a vyšel ve více jak třiceti zemí. Švédský spisovatel Joakim Zander pracoval deset let jako právník v Evropské unii  a při svém psaní se inspiroval především vlastními zkušenostmi z pobytu v USA a Sýrii.

Příběh je vyprávěn hned z několika úhlů pohledu a taky i ve dvou časových rovinách. Dějová linie vysloužilého amerického špiona má počátek v Damašku, v osmdesátých letech, a táhne se až do klíčového roku 2013. Příběhy ostatních protagonistů se odehrávají v Bruselu, ve Švédsku nebo také i ve Francii. Kniha obsahuje převážně kratší kapitoly, takže může být prvotní střídání vypravěčů trochu komplikované a čtenář může mít problém orientovat se, kdo je kdo. Ale to se týká asi jen první třetiny knihy. Zbytek knihy je už pak o poznání mnohem lepší a dějově obsáhlejší.

Hlavní dějová linie se týká především dvojice Mahmúda a Klary. Právě ženská protagonistka se pak stane tou, na které bude stát celý příběh. Klara se ze začátku jeví jako typická asistentka, která se snaží pomalu ale jistě vystoupat na společenském žebříčku. Stejně jako její kamarádka je workoholik a jde si za svým. Nastávající události ji ale dokázali výrazně změnit a donutit ji přehodnotit některé věci. Z dalších postav pak velmi vyčnívá tzv. plavec, záhadný muž beze jména s temnou minulostí.

Plavec se žánrově řadí  mezi špionážní thrillery. Pokud tedy patříte mezi čtenáře, kteří o takové tématice moc nečtou, může se vám kniha zdát těžká na přečtení. Mezi hlavní témata totiž patří kromě špionáže i terorismus, politika, mezinárodní vztahy nebo prostředí vojenských misí. Autor si vybral ne moc lehká témata, ale dovedl je zpracovat velmi zajímavou formou. I když se mi zdála téměř první půlka knihy nezáživná, ta druhá to hravě vynahradila. Příběh totiž více přitvrdil a místo častých dialogů se do popředí dostala akce a drama.

Plavec je dobrá a kvalitně napsaná kniha. Autorův styl je sice ze začátku pomalý, ale pak se intenzita jen a jen zvyšuje. Střídá minulost se současností a rozplétá divokou pavučinu plnou lží a intrik. Kniha je až mrazivě realistická a samotné rozuzlení pak může být i pro někoho velkým překvapením. Zpracovává ale bohužel téma, které ocení a zaujme jen určitou skupinu čtenářů.

Český název: Plavec
Originální název: Simmaren
Autor: Joakim Zander