RC Review: Jíst, meditovat, milovat

Český název: Jíst, meditovat, milovat
Originální název: Eat, Pray, Love
Autor: Elizabeth Gilbert
Počet stran: 348
Nakladatelství: Metafora
Žánr: Travel, Autobiography, Romance

Anotace: Elizabeth Gilbertová má vše, co se od moderní ambiciózní Američanky očekává: manžela, dům a úspěšnou kariéru. Jenže místo aby se cítila šťastná a naplněná, ji pohlcuje panika, zoufalství a zmatek. Odhodlá se tedy k radikálnímu kroku a úplně sama se vydá na roční pouť kolem světa. V Itálii studuje umění rozkoše, učí se italsky, flirtuje, nezřízeně hoduje a přibere deset nejšťastnějších kilogramů svého života. V Indii absolvuje čtyřměsíční duchovní cestu do vlastního nitra, na níž nechybí ani tak zdánlivé protiklady jako je vztek, transendentální meditace, černý humor, mantry a vize. V Indonésii, kde se stane žačkou svérázného starého šamana, pak hledá svůj konečný cíl: rovnováhu, schopnost vybalancovat svůj život mezi světským potěšením a pravou zbožností. Pokud jste se i vy někdy vzbudili s naléhavou touhou změnit sebe i celý svůj život, je pro vás tahle kniha tou nejlepší inspirací.
××××××××××××××××××××××××××××

Elizabeth měla dokonalý život. Krásný domov, manžela, skvělou kariéru spisovatelky a přátelé. Bohužel ji tento způsob života nenaplňoval a začala propadat depresím. Pocit strachu, paniky a zoufalství ji pak donutil nejen opustit manžela, ale změnit celý svůj život a postoj. Nestačil ji rozvod, Elizabeth chtěla svůj život změnit od základu. Proto se vrhla na kurz italštiny, který následně doplnila studiem v samotné zemi. Itálie ji ale nenaučila jen nový jazyk. Objevuje zajímavé památky, poznává nové lidi a hlavně dostává novou chuť k jídlu. Itálie je ale teprve začátek Elizabethiny dlouhé cesty...

Jíst, meditovat, milovat je autobiografická kniha mladé ženy, která se rozhodne objevit duchovní rovnováhu a najít sama sebe. Autorka a zároveň vypravěčka příběhu napsala poutavý příběh o svém životě, kdy procházela těžkým rozvodem a následně objevila způsob, jak naplnit svůj život.

Kniha by se dala rozdělit na tři hlavní části - Itálie, Indie a Indonésie. Tohle jsou totiž místa, které Elizabeth na své pouti navštíví a která mají pro její přerod velký význam. Zajímavostí pak je, že kniha obsahuje přesně 180 kapitol. 180 podle počtu korálků džapa mala, jakéhosi přívěsku, který se používá při meditaci.

Životní příběh Elizabeth je napsán zajímavě a s hravým vkusem pro humor. Celkový příběh i zpracování je značně realistické, bez zbytečných příkras. Autorka se představila jako sympatická mladá žena, která si prošla nemalým osobním peklem, ze kterého pak následně dokázala najít cestu ven. Cesta v podobě nového poznání, duševní rovnováhy a potěšení je velmi neobvyklá, ale na druhou stranu značně originální a nespoutaná. Elizabeth se projevila jako odvážná a cílevědomá hrdinka, která se rozhodla zahodit smutek a zoufalství a vydala se na nelehkou pouť.

Kniha mě svým hlavním tématem bohužel nezaujala takovým způsobem, jaký jsem čekala. Příběh s takovou tématikou jsem četla poprvé a autorčiny značné popisy emocí, duševních mouder a filozofií mě nedokázal strhnout. Čtení tedy bylo pro mě velmi těžkopádné a nucené. Myšlenka příběhu - cesta za štěstím - byla ale zpracovaná velmi originálně. I přes moje osobní mínusy je Jíst, meditovat, milovat kniha, která zaujme velkou škálu čtenářů. Kniha se ve světě dočkala už 7 miliony výtisků a na motivy Elizabethina příběhu vznikl i film. Pokud tedy patříte mezi ty čtenáře, kteří hledají svoje malé osobní štěstí, tak vás Elizabeth možná inspiruje do dalšího kroku.

Zdroje: obálka | obrázek
Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního ebooku.