Recenze: Koralina

Český název: Koralina
Originální název: Coraline
Autor: Neil Gaiman
Počet stran: 160
Nakladatelství: Polaris

Anotace: Den poté, co se nastěhovali do nového domu, se Koralina vydala na průzkum...
Zjistila, že dům má dvacet jedna oken a čtrnáct dveří. Třináct z nich se dá otevírat a zavírat. Čtrnácté jsou zamčené a za nimi je jen cihlová zeď - přesněji řečeno tam byla až do chvíle, kdy je Koralina jednoho dne otevřela a našla za nimi průchod do jiného bytu v jiném domě, který se tomu jejich podobá jako vejce vejci. Současně je ale úplně jiný: psi tady nejí nic jiného, než čokoládu, kočky umí mluvit a místo pravých ji tam přivítají jiní rodiče. Její jiná matka je navlas podobná té skutečné - až na to, že má pavoučí prsty a oči jako černé knoflíky - vaří jí samé dobroty, je na ni něžná a přemlouvá jí, aby u ní zůstala. Koralině se však stýská po pravých rodičích a chce se k nim vrátit - a tehdy se krásný sen změní ve skutečnou noční můru.

Koralina a její rodiče se přestěhovali do nového domu. A jelikož je Koralina dívka zvídavá, rozhodne se dům prozkoumat. Kromě dvou podivných sousedek se psy a stařečka, který potajmu cvičí myší cirkus, objeví v jednom pokoji dveře, které prý nikam nevedou. Koralininu zvídavost ale nikdo nezastaví a když jednou potajmu dveře otevře, objeví za nimi skrytou chodbu. Chodbu, která vede do naprosto totožného domu, v němž dívka bydlí. Ale nejpodivnější na tom je, že ve druhém domě najde i svou druhou mámu i tátu. Jediným rozdílem je, že místo očí mají velké černé knoflíky a taky to, že o Koralinu projeví až nezdravý zájem.

Koralina je pohádka s hororovými prvky, kterou napsal populární britský autor Neil Gaiman. Kniha vyšla už před dvanácti lety a na jejich ilustrací pracoval Dave McKean. Příběh malého děvčátka a černé kočky bývá často přirovnáván k Alence v říši divů a v roce 2009 se dočkal svého vlastního filmu.

I když je Koralina převážně pohádka, najde si v ní něco i dospělý. Dívka je takové to typické neposedné dítě plné energie a které potřebuje pořád něco dělat. Bohužel jsou oba její rodiče pracovně zaneprázdněni a nemají na své divoké dítko čas. Častokrát jsem se musela při některých situacích usmívat, protože mi připomněli některé zážitky z mého dětství. Nemyslím teď konkrétně sebe, ale své mladší příbuzné.

Celý příběh se čte opravdu lehce a příjemná a milá atmosféra se nese od začátku do konce. Koralinino dobrodružství je napsané tak, aby zaujalo jak mladší, tak i starší čtenáře. Ve správnou chvíli je pak příběh napínavý a zobrazuje dokonale dětskou duši. Jako správná pohádka má v sobě kniha i svoje ponaučení. Ukazuje, že život není o tom, mít všechno doslova na dlani, ale bojovat o to a hlavně, zasloužit si to.

Neil Gaiman napsal krásný a milý příběh s hlubokou myšlenkou. Kdybych si měla vybírat mezi Koralinou a Alenkou, volila bych Koralinu. Je škoda, že jsem její příběh objevila až v dospělosti. Myslím si totiž, že v dětství by pro mě byla velmi veselým zpestřením a patřila by k mým oblíbeným knihám.

Pohádky jsou víc než pravdivé: ne tím, že nám tvrdí, že existují draci, ale proto, že říkají, že draky je možné porazit.

Další knihy od Neila Gaimana najdete na arara.cz
Zdroje: obálka | úryvek z knihy