Recenze: Krev elfů

Český název: Krev elfů
Originální název: Krev elfów
Autor: Andrzej Sapkowski
Série: Zaklínač 3
Počet stran: 320
Nakladatelství: Leonardo

Anotace: Cintra je v troskách a stala se nilfgaardským protektorátem. Válka hrozí, že zasáhne i všechny okolní země, jež se stanou vazalskými provinciemi pod nadvládou nilfgaardského císaře Emhyra. Jediný, kdo může válečné štěstí vychýlit na jednu či na druhou stranu, je zmizelá princezna Cirilla, vnučka cintránské královny Calanthé. A tak ji hledají snad všichni – jedni aby s ní uzavřeli dynastický sňatek, druzí aby něco takového znemožnili. Je na Geraltovi, aby s pomocí svých přátel splnil slib, že malou princezničku ochrání. Úkol je to těžký, vždyť válečnou mašinerii nějaké bajky o Osudu a Dítěti-překvapení nijak zvlášť nezajímají…

Válka. Z Cintry stoupá dým a z domů zbyli jen trosky. Mrtví leží všude. Královna Calanthé umřela pro svůj lid a ti co přežili věří, že stejně tak odešla i její vnučka Ciri. Ciri se ale podařilo uprchnout a skrýt. Skrývala se až do té doby, kdy ji osud zavedl zpátky ke Geraltovi, kterému byla souzena jako dítě Překvapení. Společně se vydají do Kaer Morhen, sídlu zaklínačů. Pod Geraltovým dohledem se Ciri začne učit nejen zacházet se zbraněni, ale začne nahlížet do zaklínačského tajemství. Díky tomu Geralt a ostatní zaklínači objeví, že Ciri je Zřídlo a ovládá magické schopnosti. Schopnosti, které ale ona sama nedokáže ovládnout. Geraltovi tak nezbývá nic jiného, než odvést Ciri k osobě, která by ji s tak velkou mocí pomohla. K Yennefer.

Padlé položili do dlouhé řady. Leželi vedle sebe bez rozdílu – elfové, lidé, trpaslíci. Byl mezi nimi Yannick Brass. Byla mezi nimi dlouhonohá, černovlasá elfka. Také trpaslík s vousy spletenými do cůpků, nyní slepenými sraženou krví. A vedle nich…

Krev elfů je sice v pořadí již třetí kniha, ale podle příběhu je to první část. První dvě předchozí knihy byli jen sbírky povídek ze zaklínačova světa a pomalu čtenáře připravovala na rozsáhlý a složitý příběh plný kouzel, bojů a nadpřirozených bytostí. Osobně bych doporučovala si ty dvě povídkové knihy přečíst, protože na hlavní linii příběhu navazují a čtenář tak není při čtení zmatený. Nemusí se tak zaobírat tím, kdo je Ciri, kdo je Yennefer a ostatní postavy či události s nimi souvisejícími.

Hlavní postavy příběhu, tedy Geralt, Ciri, ale i Yennefer a Marigold, jsem si oblíbila už v povídkách. Tentokrát je jejich charakteristika více propracovaná. Především u Geralta, z kterého se prakticky stala nejlepší postava celé série. Jeho hrdina není udatný bojovník za práva a mír. Svými vnitřními rozpory se nedá říci, že je vyloženě kladný či záporný. Je něco mezi tím a o to víc je jeho postava uvěřitelnější a sympatičtější. Není dokonalý, chybuje, má svoje nálady a tužby, ale zase ví, že život není procházka růžovým sadem. Svět se mění, lidé začínají vládnout a elfové či jiné bájné postavy jsou spíše na pokraji vyhynutí.

“Chápeš teď, co je to neutralita, kterou tak odsuzuješ? Být neutrální neznamená být lhostejný a bezcitný. Není třeba zabíjet v sobě city. Stačí v sobě zabít nenávist. Víš?”

Krev elfů je od začátku do konce úžasné čtení. Miluju fantasy a přečetla jsem jich už spoustu, takže myslím, že dokáži ocenit kvalitu a Andrzej Sapkowski kvalitní je. Svou tvorbou se klidně vyrovná i těm největším velikánům jako je například Tolkien. Sapkowskiho svět není rozdělený na dobro a zlo, protože ani lidé nejsou jen dobří nebo jen zlí. Každý jsme něco mezi tím a právě takový je jeho příběh. Lidé se mění, a stejně tak se mění i doba a svět ve kterém žijeme.

Zaklínač patří mezi klasiku. Pro mě osobně bylo přečtení této série povinností. Ještě mám před sebou pár dílů, ale i teď můžu s klidem říci, že Zaklínač stojí za přečtení. Není to jen mimořádná a skvěle napsaná fantasy série. Drsný příběh v sobě nese i podobnost s dnešní dobou a hlavní postavy jsou skvěle vykreslené. Styl psaní je hodně originální a vystihuje tu správnou až středověkou atmosféru. Když to shrnu, je to kniha, které bych vytkla jen minimum.

Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2 | ukázka z knihy