RC Review: Fantom

Český název: Fantom
Originální název: Phantom
Autor: Terry Goodkind
Série: Meč pravdy 10
Počet stran: 512
Nakladatelství: Classic

Anotace: Toho dne, kdy se probudila a nepamatovala si nic ze svého dosavadního života, stala se matka zpovědnice nejnebezpečnější bytostí ve světě živých. Pro všechny ostatní to byl okamžik, kdy začal svět zanikat. Zatímco lord Rahl zoufale hledá Kahlan, kterou si pamatuje jen on sám, uvědomuje si, že pokud se žena brzy nedozví, kdo vlastně doopravdy je, stane se nevědomky nástrojem, který způsobí zkázu světa. I Kahlan začíná tušit, že dokud se jí nepodaří zjistit svou skutečnou totožnost, ovládne její tělo i duši ztělesněné zlo. Pokud má přežít v ponurém světě podvodu a zrady, kde je život bezcenný a pomíjivý, musí Kahlan odkrýt, proč je ústřední postavou ve válkou zmítaném světě všude kolem. Pravdou, již odhalí, jsou však tajemství temnější, než jaká si kdy dovedla představit.

Richard začíná věřit, že všechny odpovědi může získat prostřednictvím kouzelné Knihy spočtených stínů, jejíž text začíná slovy: Ověření pravdivosti slov Knihy spočtených stínů, když jsou vyslovována někým jiným než čtena tím, kdo ovládá schránky, může být provedeno pouze zpovědnicí.… Otevření tří schránek Ordenu však může mít osudné následky: Když otevřeš správnou schránku, získáš moc Ordenu – podstatu života samotného, moc nad vším živým i mrtvým. Dá ti neomezenou moc. Když otevřeš špatnou schránku a magie tě dostane – zemřeš. Ale když otevřeš druhou špatnou schránku, bude všechno živé spáleno a pohlceno nicotou. A to bude konec života…

Nikdo netuší kdo je, nikdo ji nemůže spatřit, nikdo ani neví, že vůbec existovala. Kahlan ztratila všechny své vzpomínky. Neví kdo je, jakou mocí vládne, netuší, že kdysi měla rodinu, přátele a hlavně muže, který byl schopný postavit se celému světu jen proto, aby byl s ní. Společnost ji dělají jen tři čarodějnice - sestry temnoty, které s ní ale zacházejí jak s kusem hadru a které ji ovládají díky obojku, který má kolem krku. Co po ní chtějí a proč se k ní tak krutě chovají Kahlan netuší. Jednoho večera ale potkají starého muže, který nemůže z Kahlan spustit oči. Nejen Kahlan, ale i sestry temnot jsou v šoku, protože někde se musela stát chyba. Chyba v magii.

Fantom je již desátý díl v rozsáhlé sérii Meč pravdy od Terryho Goodkinda. Je to díl plný překvapivých a zajímavých zvratů a to i přes to, že se v tomto díle více mluví a řeší, než bojuje a válčí. Příběh plný magie a nadpřirozena by se dal rozdělit na dvě části. Střídají se totiž kapitoly jak z pohledu Kahlan, tak z pohledu Richarda. Čtenáři tak neunikne nic, co se děje v životě obou oblíbených hrdinů, i když se zdá, že jsou nenávratně rozděleni.

Kahlanina část je už od prvních slov hodně pochmurná, až depresivní. Kahlan se totiž horko těžko vyrovnává s tím, že ze své minulosti nic neví. Neví kde vyrůstala, nezná svoje rodiče, prostě nikoho. Cítí se osamělá a plná úzkosti. Psychicky ji deptá i skutečnost, že kdokoliv na ni pohlédne, během následující vteřiny na ni zapomene. A v poslední době zažívá jen krutosti, šikanu a bolestné bití od svých společnic, sester temnot. Jakoby celá její existence byla jen jedna velká chyba. Jakoby nebyla nic jiného, než fantom skrytý ve stínu.

Vyprávění z Richardova pohledu je zase plné beznaděje a stesku. Stesku po ženě, kterou Richard miluje a kterou si ani jeho nejbližší napamatují. Nepamatují si její hrdinské činy, kdy jim zachránila život, ani jak krásná a chytrá byla. Naštěstí ale Richard ví, které kouzlo všechno zapříčinilo a snaží se vynaložit všechny síly proto, aby zachránil nejen Kahlan, ale i celý svět. Kdyby se Kahlan dostala do rukou nepřítele, mohla by se z ní nevědomky stát zbraň, která by dokázala zničit celý svět.

O knihách Terryho Goodkinda jsem se na svém blogu již několikrát zmiňovala. Hlavně ve spojitosti, že je to můj nejoblíbenější spisovatel. Na svém tvrzení si stále trvám. I když je série hodně obsáhlá, pořád si drží svoji kvalitu a pořád je o čem číst. Goodkindův svět je dokonale propracovaný a jeho fantazie je snad nekonečná. Styl vypravování je opravdu strhující, takže prakticky se od čtení člověk nedokáže odpoutat. Každý díl je něčím výjimečný a něčím zajímavý. Stejně tak i Fantom.

Příběh se vyznačuje především skvělými dialogy a postupným odkrýváním všech tajemství. Fantom je díl, kde se více konverzuje, než bojuje s mečem. Jedná se o jakési zvolnění před tím, co nás čeká ve velkém finále. I tady se ale setkáme se všemi oblíbenými hrdiny a s magií. Sledujeme osudy Richarda, který se utápí ve svém zoufalství a osudy Kahlan, která hladoví a která je bita i za ošklivý pohled. Ale taky osudy Richardových společnic. Pokud je něčím Goodkind význačný, tak tím, že v jeho příbězích vystupují silné a odhodlané ženy, které jsou nejen chytré a krásné, ale i bojechtivé a nemilosrdné.

Fantom je dalším skvělým dílem, kterým Goodkind jen potvrzuje svůj talent. Strhující příběh, zajímavé zvraty, dialogy ze kterých až mrazí, odhalená tajemství a velké množství krutosti a bolesti. Goodkind píše drsně, až realisticky, nebojí se své hrdiny hodit do úplné žumpy a vymáchat je v ní. Nebojí se popsat strasti a hrůzy války, všechna zvěrstva, jakých jsou lidé schopni. A to činí jeho série jednu z nejlepších, jakou jsem kdy četla.

Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2