RC Review: Les rukou a zubů

Český název: Les rukou a zubů
Originální název: The Forest of Hands and Teeth
Autor: Carrie Ryan
Série: Les rukou a zubů 1
Počet stran: 312
Nakladatelství: Mladá fronta

Anotace: Mary žije v uzavřené vesnici. Její svět se řídí prostými zákonitostmi: musí poslouchat pravidla církevního Sesterstva, nesmí se přibližovat k plotu, za kterým – v Lese zubů a rukou – žijí „nečistí“, kteří svým kousnutím promění člověka v chodící mrtvolu. Když Sesterstvo rozhodne, že se provdá za muže, kterého jí určili, Mary musí poslechnout, přestože se zamilovala do zraněného Travise. Pak ale nečistí proniknou do vesnice, a Mary v nastalém zmatku prchá společně s Travisem, svým snoubencem Harrym, kamarádkou Cass i bratrem Jedem a jeho ženou dál do zapovězeného lesa. Touží dostat se k vysněnému oceánu, dál za les a nečisté, do světa, který tam venku přece musí někde být.

Žít v uzavřené společnosti má i své stinné stránky. Mary žije ve vesnice, která je nejen celá obehnaná ploty, ale také žije v komunitě, kde musí každý dodržovat přísná pravidla. Jedním z nich je, že se žádná živá bytost nesmí přibližovat k plotům, protože v hlubokém lese na každého číhá smrt. Smrt v podobně neživých. Stačí totiž jakékoliv škrábnutí či kousnutí a váš život již nikdy nebude takový jaký byl. Stanete se nemrtvým, který touží jen po jednom, po krvi živých bytostí.

Uteč, než tě les pohltí...

Každého tak zajímá jen přežití a zajištění budoucnosti vesnice. Představa manželství bez lásky je ale pro Mary úděsná. Proto ve skrytu duše touží, aby si o ni přišel říci kamarád z dětství, Travis. Jeho bratr Harry je ale rychlejší a Mary je tak nucena provdat se za něho. V období jara, kdy vrcholí přípravy na svatbu, dojde ale k proražení plotů a vniknutí neživých do vesnice. Mary, Harry, Travis a ostatní teď myslí jen na jedno. Jak utéci.

V záplavě dystopických knih je Les rukou a zubů ojedinělý. V téměř každé dystopii totiž bojuje jedinec nebo dvojice proti stávající vládě a snaží se ji svrhnout. V Lesu rukou a zubů se ale nikdo nesnaží postavit výše postavené společnosti. Jediné, co se tady řeší, je přežití. Přežití a boj o holý život. Atmosféra příběhu je ze začátku dosti poklidná a plyne pomalu, až nudně. Postupně ale, když se příběh rozvíjí, tak houstne i celková atmosféra. Stává se více temnou a mrazivou. Stejně tak přituhuje i v životě hlavních protagonistů.

Postava Mary je hodně rozporuplná. Je to obyčejná holka, která ale není spokojená s tím, co ji v životě čeká. Chce něco víc, chce poznat víc a chce hlavně přežít a najít oceán, o kterém ji matka vyprávěla jako dítěti. Život ve vesnici ji nestačí a nenaplňuje, touží svůj život naplnit láskou, proto tak často odporuje stanoveným pravidlům a ostatní ji nazývají často sobcem. Když je její vesnice napadena, spolu s posledními přeživšími se snaží dostat do bezpečí a snaží se je přimět hledat oceán, hledat nový život mimo les. Ostatní, včetně jejího bratra jsou ale skeptičtí, protože nikdy pohádkám o životě ve velkých městech a o oceánu nevěřili.

V příběhu jsou hlavním nebezpečím chodící neživí, proto je tím nejčastějším tématem v knize přežití. Vůle a chuť do života, i když jsou vaši blízcí mrtví a ti okolo vám nerozumí a sami se ztrácí ve svých myšlenkách. V první půlce knihy, než dojde k napadnutí vesnice, se Mary hodně zaobírá svými pocity a nepříznivou budoucností, která ji slibovala život po boku muže, kterého vždycky považovala jen za kamaráda. Když ale dojde k útoku a proražení plotů, tak se kniha stává více akční, mrazivou a někdy až znepokojující.

Les rukou a zubů svým zpracováním možná nezaujme každého, protože pokud čekáte drsné a nemilosrdné zabíjení nemrtvých ve stylu seriálu Walking Dead, tak budete zklamáni. Je to spíše příběh dospívající dívky, která se snaží najít sama sebe, najít lásku a smysl života na pozadí globální katastrofy.

Děkuji knihkupectví Fantasya.cz za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2