RC Review: Hon na lovce

března 23, 2014

Český název: Hon na lovce
Originální název: Hunter's Run
Autor: George R. R. Martin, Daniel Abraham, Gardner Dozois
Počet stran: 352
Nakladatelství: Laser Books

Anotace: Na útěku před chudobou a beznadějí nastoupí Ramon Espejo na jednu z velkých vesmírných lodí záhadných, odpudivých Enyánců. Ale nový život, který nalezne na odlehlé planetě Sao Paulo, není o nic lepší než ten, který odvrhl. Když nad ním jedné noci zvítězí vztek a přemíra alkoholu, následují chvíle vražedného násilí, po nichž Ramon musí prchnout do divočiny. V téméř spokojeném osamění - daleko od hlučícího, hemžícího se lidstva, které nesnáší se sociopatickým zápalem - má smolařský prospektor konečně možnost pátrat po drahocenných rudách, které by ho jednou provždy finančně zajistily. Jenže místo vzácných kovů objeví zástupce vyspělé cizí rasy: zoufalé uprchlíky skrývající se jako on v nehostinném prostředí cizí planety. A poté, co se odhalí jejich nebezpečné tajemství a zaplete se do dechberoucí štvanice na nepřátelské, nevyzpytatelné planetě, musí Ramon napřed utéct... a nějakým způsobem i přežít. A jeho nejnesmiřitelnějším nepřítelem je on sám.

Než se George R. R. Martin proslavil epickou fantasy sérií Píseň ledu a ohně, psal povídky či novely, které svý tématem směřovali více ke sci-fi než fantasy. Společně pak s autory Danielem Abrahamem, talentovaným autorem moderní fantastiky a Gardnerem Dozoisem, nejznámějším anglosaským editorem současnosti,  pak pracoval téměř třicet let na příběhu lovce, který v daleké pustině najde něco nečekaného.

Jedna slovní přestřelka, jeden cizinec, jeden vzteklý pijan, jedna vražda. Aby na Ramona Espeja nesáhla ruka spravedlnosti, rozhodne se opustit město a chvíli se věnovat práci prospektora. Na vzdálené planetě Sao Paulo je ještě spousta neprozkoumaného území a díky nálezu vzácných kovů by si mohl Ramon finančně zajistit svoji budoucnost. Místo toho ale v nehostiné přírodě narazí na zástupce úplně nové rasy. A pokud si chce Ramon zachovat vlastní kůži, musí se zapojit do zběsilé štvanice, na jejímž konci ho nečeká nepřítel, ale on sám.

Na příběhu drsného rváče a pijana začal Gardner Dozois pracovat už v sedmdesátých letech. Postupně se k němu přidali Daniel Abraham a George R. R. Martin, kteří pak do příběhu přispěli svoji vlastní částí. Autoři naprosto realisticky představili svět na cizí planetě, vyzvedli důležité momenty v životě lidstva potom, co začali kolonizovat jiné planety, a taky jejich souznění s cizíma rasama. Text je taky doplněn výrazy ze španělštiny, které hlavní hrdina hojně používá.

Příběh ale nenabízí jen pohled na boj o holý život, ale hlavně psychologickou analýzu Ramonovi duše. Ramon vyrůstal v drsném mexickém prostředí a když se rozhodl zahodit Zemi za hlavu a odletěl s prvními dobrovolníky na tropickou planetu São Paulo, nečekalo ho bohužel nic nového. Svým drsným, nevychovaným a často taky násilným chováním si ale vytvořil jakousi masku, která se ale v daleké pustině začala bortit. Jeho vnitřní rozpory jsou o to víc pak zajímavější, když se dozví hrůzné tajemství neznámé rasy. Sám si pak začne klást otázky, jestli má vůbec nějaký smysl jeho vlastní existence a zda dokáže člověk překonat sám sebe.

Kromě Ramonově vlastní sebedestrukce kniha nabízí i střet dvou odlišných kultur, dvou ras. Pro cizí návštěvníky je lidská rasa naprosto nezajímavá, protože vykonává naprosto zbytečné věci jako je spánek, potřeba jíst, vylučovat se, smát se nebo vtipkovat. Čas, který Ramon a cizinec spolu stráví, jim ale pomůže více porozumět tomu druhému a taky jim ukáže jiné, životní hodnoty, než které vyznávali.

Hon na lovce v sobě nese i pořádnou dávku akce, dobrodružství a dosti nečekaných zvratů včetně závěru, kdy se celková situace výrazně mění. V samotném konci knihy si pak můžete vychutnat i drobné rozhovory se samotnými tvůrci, kdy každý osvětluje, čím přispěl do příběhu a jak vlastně vidí podstatu Ramonovi osoby. Zajímavostí pak je, že každý autor příběh vidí trochu jinak.

Děkuji knižní databázi CBDB za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2