RC Review: Conan - Meč s Fénixem a jiné povídky

Český název: Conan - Meč s Fénixem a jiné povídky
Originální název: The Complete Chronicles Conan
Autor: Robert E.Howard
Série: Conan 1
Počet stran: 392
Nakladatelství: Omega

Anotace: Barbar Conan pocházel z hornaté a divoké Cimmerie. Již od mládí vynikal obrovskou silou a brzy se začal účastnit loupežných nájezdů na sousední státy. Během jednoho z nich padl do zajetí a tak začala jeho kariéra dobrodruha, který svým mečem dokázal rozvrátit trůny i těch nejmocnějších království. Postava odvážného Cimmeřana si okamžitě získala srdce čtenářů. Během svého života R. E. Howard napsal dvacet jedna conanovských příběhů, čtyři z nich ale vyšly až posmrtně. Jeho hrdina ovlivnil desítky fantasy autorů, kteří stále dopisují další a další kapitoly barbarské ságy.

Barbar Conan se dočkal již několika podob, jak knižní, tak i filmové, komiksové a herní. Jeho tvůrce, Robert Ervin Howard, společně s J.R.R. Tolkienem patří mezi původní zakladatele fantasy žánru. Právě velká láska ke knihám dovedla Roberta E. Howarda k psaní nejen dobrodružných, ale také hororových a westernových příběhů. Povídek založených na životních osudech Barbara Conana je celkem jedna dvacet, z toho čtyři pak vyšli posmrtně.

První kniha, kterou vydalo nakladatelství Omega s úplně novým překladem, obsahuje celkově jedenáct povídek, v nichž se Conan dostane do nejednoho problému a dobrodružství. Hned v té první, s názvem Meč fénixe, vládne Conan Aqulionii a musí čelit šlechticům snažící se zbavit ho koruny. Velmi zajímavá je i povídka Věž slona, kde se Conan snaží získat klenot zvaný Srdce slona. Při dobývání se do věže potká prince Zlodějů a společnými silami se snaží dostat ke klenotu.

Další povídky se nesou v podobném duchu, kdy se Conan snaží čelit nejen magii, ale také nadpřirozeným a mytologickým postavám, démonům či bohům. Robert E. Howard vymyslel originálního hrdinu, kterému se málokdo vyrovná v boji s mečem a kterému, i přes svůj barbarský vzhled, padají ženy k nohám. A autorův styl, i když na dnešní dobu trochu neobvyklý, je velmi svý a nezaměnitelný. Neobvyklý hlavně v tom, že styl vypravování je jiný než u současné fantasy literatury. Hodně bych to přirovnala k Tolkienovi, který se může někomu číst obtížně, ale i přesto se jedná o strhující četbu.

Conan se po vydání dočkal velké oblibě, takže na autorovu mytologii navázalo hned několik autorů. Nejznámější pro nás budou asi čtyři knihy od Juraje Červenáka. Co se týče filmového zpracování, tak každý aspoň viděl nějakou ukázku s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli. Tento film ale vznikl v roce 1982 a dočkal se remaku, kde si roli Conana střihl "Khal Drogo" Jason Momoa.

Nakladatelství Omega, které se zaměřuje především na vydávání klasické literatury, dalo Conanovi nejen nádhernou obálku, ale i nový překlad. Uvnitř knihy pak můžete najít i původní mapu Conanova světa, kterou nakreslil samotný autor. Bohužel ale nejsem jediná, kdo si v knize všiml velmi četných pravopisných chyb nebo překlepů.

Pokud jste fanoušci fantasy žánru, tato kniha by vám určitě neměla utéct. Barbar Conan totiž patří mezi ty základy, které by jste si měli přečíst. Jsou to příběhy plné dobrodružství, nadpřirozena, velké odvahy a žen v nesnázích. Za zmínku stojí, že byla nedávno vydáná další povídková kniha s názvem Hodina draka.

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí knihy na recenzi.
Zdroje: obálka | obrázek1 | obrázek2