RC Review: Hořící kříž

Originální název: The Fiery Cross
Autor: Diana Gabaldon
Série: Cizinka 5
Počet stran: 704
Nakladatelství: Plejáda

Anotace: V tomto díle Brianna a Roger vychovávají společně syna Jemmyho a připravují se na sněm skotských klanů, na němž se má konat i jejich právoplatná svatba.
Jamie již dříve využil nabídky guvernéra a získal do svého vlastnictví rozsáhlé pozemky, na které přivádí své druhy z dřívějších dob, aby je společně osídlili. Potýkají se přitom s divokou přírodou, indiány i každodenními starostmi v hospodářství a domácnosti.
V roce 1771 ale přichází povolávací rozkaz, v němž guvernér vyzývá pány, aby svolali své muže a připojili se k armádě. Jamie proto sestaví kříž z borového dřeva a vkládá jej do ohně, protože ohnivý kříž je skotským symbolem pro svolání mužů do bitvy.
A zatímco ostatní jen mlhavě tuší, tři návštěvníci z doby daleko budoucí už s jistotou ví, co přichází...

Série Cizinka se těší velké oblibě především v zahraničí. U nás postupně každý rok vychází jeden díl a stejně jako jiné úspěšné série, tak i Cizinka se dočká převedení na televizní obrazovky. V nejnovějším díle se dostává do popředí hořící kříž, symbol svolávající skotské muže. Co ale přinese blízká budoucnost, vědí jen tři návštěvníci z doby budoucí.

Píše se rok 1771. Claire a Jamie se připravují na velkou událost. Jejich jediná dcera Brianne se bude konečně vdávat a zajistí tím, že její syn Jemmy bude vyrůstat v kompletní rodině. V průběhu toho se ale koná další významná věc a to sněm skotských klanů. Právě na něm chce Jamie vyzvat všechny okolní pány, aby se připojili ke guvernérově armádě. Divoká příroda a odlišný život na americkém kontinentu totiž dopomohli ke vzniku problémů a vzrůstající se vzpoury. Jamie proto podle skotských dějin sestaví obrovský borový kříž, jehož pomocí svolá muže do bitvy.

Hořící kříž je již pátý díl z rozsáhlé osmidílné série od americké autorky Diany Gabaldon. Oproti předchozím dílům je Hořící kříž spíše taková oddechovka. Neděje se nic závažného a prakticky půlka knihy se věnuje Briannině svatbě a sněmu skotských klanů. Diana Gabaldon je ale velmi talentovaná a uznávaná spisovatelka, proto je i trhání mandlí zajímavou vsuvkou.

Oproti prvním dílům je příběh vyprávěn nejen z pohledu Claire, ale také často i z pohledu Jamieho, Brianny a jejího muže Rogera. Více pohledů pak dělá knihu více zajímavější a poutavější. Pořád jsou v ní ale ty stejné prvky. Romantické a výpravné části se kříží s historickou stránkou. Nechybí ani naturalistické popisy, které knize přidávají na realističnosti. A i když se už hlavní dějová linie netočí jenom kolem úvodní dvojice Claire a Jamie, i tak je jejich vztahu věnována patřičná pozornost. Oba dva si už spolu prožili velké útrapy a jejich vnitřní démoni si je nachází v nejnevhodnější době. Přesto věří, že když mají jeden druhého, překonají všechno.

Stejně jako předchozí díly, i Hořící kříž je poměrně objemná kniha. Autorka ale píše velmi čtivě a zaměřuje se spíše na kratší kapitoly. Celý děj se opět odehrává na americkém kontinentu. Do popředí se ale tentokrát dostávají spíše politické intriky a nepokoje, než soužití s indiány a s místními zvyky. Díky Claire, Brianně a Rogerovi, kteří pocházejí z doby dvě stě let dopředu a dobře znají historii, se Jamie může na blížící se události připravit a předejít nechtěným událostem.

Politické intriky, staré zvyky, americká historie, složité lidské vztahy, všudypřítomný strach. V takovém duchu se nese nová kniha od Diany Gabaldon. Tahle kniha a vlastně i celá série by neměla uniknout příznivcům netypických příběhů, zasažených do daleké historie a obohacených o zajímavé charaktery.