Recenze: Hledání Aljašky

prosince 25, 2013

Český název: Hledání Aljašky
Originální název: Looking for Alaska
Autor: John Green
Počet stran: 256

Anotace: V celé dosavadní existenci Milese zvaného „Váleček“ se zatím nic zajímavého nestalo a jeho posedlost slavnými posledními slovy velikánů v něm vyvolala ještě větší touhu hledat „velké Možná“. Vypraví se tedy do občas bláznivého, trochu nejistého a rozhodně ne nudného světa internátní školy Culver Creek a život přestane být bezpečný – ba změní se v pravý opak. Jen o pár dveří dál totiž bydlí nádherná, chytrá, zábavná, sexy, sebedestruktivní, ujetá a naprosto fascinující Aljaška Youngová, kapitola sama pro sebe. Vtáhne Válečka do svého světa, nasměruje ho k velkému Možná a uloupí mu srdce. Další příběh známého autora Johna Greena – živý, naléhavý a nekonečně dojemný.

John Green patří v současné době mezi nejoblíbenější autory na světě. Kromě spisovatelské činnosti natáčí se svým bratrem videa na youtube. Nejslavnější se stal po vydání jeho druhé knihy - Hvězdy nám nepřály. Toto je kniha, která nemnohým z nás zlomila srdce. Jaká je ale Greenova prvotina Hledání Aljašky?

Miles neboli Váleček je outsider. Nemá prakticky žádné kamarády, není ničím výjimečný a svůj volný čas věnuje čtením autobiografií slavných lidí - především jejich posledními slovy. Poslední slova Francoise Rabelaise ho zasáhnou natolik, že se rozhodne odejít do internátní školy Culver Creek. Rozhodne se totiž hledat "velké Možná".

Na Culver Creek se jeho život změní. Miles totiž začne konečně pořádně žít. Se svým spolubydlícím, zvaným Plukovník, se stanou kamarádi a díky němu se rychle přizpůsobí hektickému životu na škole. A díky němu potká Aljašku. Krásnou, divokou, sebedestruktivní a chytrou. I když dívka jeho náklonost neopětuje, stane se doslova středobodem jeho života a taky skvělou kamarádkou. Spolu s ní, Plukovníkem a dalšími záživá něco, co ještě nikdy nezažil...

John Green si mě získal už po první knize. Hvězdy nám nepřály totiž otřásly mým čtenářským světem a kdykoliv si vzpomenu na příběh Hazel a Guse, mám slzy v očích. Hledání Aljašky sice nedosahuje takové kvality, ale i tak je to kniha s nádherným příběhem, který vás zasáhne. Příběh plný života, smrti, radosti i smutku. Díky Hvězdám jsem tak nějak tušila, jak se asi kniha bude ubírat a postupným čtením mě to jen utvrzovalo.

Celý příběh je rozdělen na dvě části - předtím a potom. Milesovův nový život se totiž nebude skládat jen ze školních aktivit, kouření, pití a provádění kanadských žertíků. Dojde totiž k něčemu, co otřese nejen jeho životem ale i čtenářovým. Fakt jsem byla v prvních chvílích naštvaná, že se to stalo. Ale život je těžký a každý se s tím musíme nějakým způsobem vyrovnat. A o tom je ta druhá část příběhu. O vyrovnávání se z těžkých ztrát a smíření se s nimi. K tomu pak člověku dopomáhá nejen alkohol a tráva, ale hlavně nejlepší kamarádi a rodina.

John Green píše s hodně osobitým stylem a jeho knihy se čtou skvěle. Dokáže totiž z příběhu, který se mohl kdykoliv doopravdy stát, udělat něco výjimečného a vystihuje to nejpodstatnější. Poukazuje na to, jaké to je zažívat těžké chvíle, jaké to je být nemilován, nemít kamarády a být sám. Ukazuje proto, jak je důležité kolikrát nepřemýšlet a užívat si právě ten moment. Jak je důležité hledání velkého možná.

V té záplavě fantasy knih, které čtu, je kolikrát dobré zavítat i do jiného žánru. Johna Greena jsem si hodně oblíbila a doufám, že se u nás vydají i další jeho knihy. Jak Hvězdy, tak i Aljaška jsou citlivé příběhy, které vás donutí se smát i brečet zároveň. Jsou takový únik od vlastních problémů, jsou živé a neskutečně dojemné.

Další knihu Johna Greena - Hvězdy nám nepřály můžete zakoupit na stránkách www.arara.cz