RC Review: Carrie

listopadu 03, 2013

Český název: Carrie
Originální název: Carrie
Autor: Stephen King
Počet stran: 171
Nakladatelství: Beta - Dobrovský

Anotace: Děj prvního románu mistra horroru se odehrává mezi americkými teenagery. Hlavní hrdinka je nešťastná, neatraktivní dívka, pronásledovaná svými vrstevníky a tyranizovaná matkou, náboženskou fanatičkou. Carrie v sobě neočekávaně odhaluje paranormální schopnosti a malé, klidné městečko Chamberlain se stává jevištěm děsivých událostí...

Stephen King, mistr hororů, se do podvědomí čtenářů zapsal už svým prvním románem nazvaným Carrie. Příběh dívky s paranormálními schopnostmi, která zničila celé městečko, znovu ožívá díky nejnovějšímu filmovému zpracování s Chloë Grace Moretz v hlavní roli.

Sedmnáctiletá Carrie bydlí se svou matkou v městečku Chamberlain, kde navštěvuje zdejší střední školu. Díky zfanatizované náboženské matce spolužáci Carrie neberou moc vážně a proto se často stává obětí šikany. Příkladem může být situace v dívčích sprchách, kdy je nevědomá Carrie bombardována ostatními dívkami hygienickými potřebami. Právě tyhle chvíle v ní vyvolávají schopnosti telekineze, které měla jako dítě.

Carrie je nešťastná a ráda by zapadla mezi ostatní a měla přátele. Matka ji ale neustále tyranizuje a nutí ji do věcí, které nechce dělat. Útoky spolužáků jsou čím dál častější a na rovinu Carrie nazývají monstrum. A čím častěji musí Carrie trpět, čím víc je nešťastná,  tím více se její schopnosti rozvíjejí a je jen otázka času, kdy to všem vrátí i s úroky.

Kniha je rozdělena na tři části. V první se čtenář seznámí s Carrie a s jejím životem na střední škole. Kromě nelehkého života Carrie je děj zaměřen i na několik spolužáků a ředitele školy. Nejvýraznější z těchto vedlejších postav je dívka Sue, která patří mezi těch málo obyvatel, kteří budoucí masakr přežili. Do děje zasahují i drobné ukázky z novinových článků, publikací a rozhovorů, které nastiňují budoucí vývoj událostí. Druhá a ústřední část se věnuje hlavní události celé knihy. Jedná se o maturitní ples, který skončí katastrofálně nejen pro maturanty, ale i pro celé město. Poslední třetí část je vlastně souhrn dodatků a novinových článků, které se zabývali vyšetřováním masakru.

Kingův debut se po prvním vydání stal bestsellerem a od té doby vydal autor přes 50 románů. Carrie se dočkala několika filmových zpracování, z toho nejstarší je z roku 1976. Film ve své době zaznamenal velký úspěch a patří mezi nejpovedenější přenesení Kingových knih na plátno.

Kingův osobitý styl psaní a způsob vykreslování postav dělají z Carrie výjimečnou knihu. Atmosféra celého příběhu je navíc dokreslena vloženými články do děje. Jedná se o novinové články, rozhovory s přeživšími, dopisy, definice z encyklopedií či odborných knih. Příběh je díky tomu více realističtější a postavy uvěřitelné. Charaktery hlavních postav se pak po celou dobu mění a postupem čtení pochopíme, proč jednali tak, jak jednali.

Carrie je strhující horor kombinovaný s thrillerem. Čtivý a skoro autentický příběh zobrazuje život a krutou pomstu týrané dívky, která neměla oporu ani ve vlastní matce. Kniha hlavně poukazuje na schopnost lidí dělat si, co chtějí, bez ohledu na to, jak trpí ostatní. Ve skutečnosti jsou totiž oni to monstrum.