Recenze: Krásné zlo

října 14, 2013

Český název: Krásné zlo
Originální název: Beautiful Malice
Autor: Rebecca James
Počet stran: 296

Anotace: Velmi očekávaný debut australské autorky, prodáno ještě před vydáním do řady zemí. Kniha vypráví příběh očima mladé Katherine, která se po traumatu, kdy před jejíma očima opilí mladíci znásilní a zabijí její sestru, přestěhuje a začne chodit na novou školu. Skamarádí se se školní hvězdou Alice, která se k ní ale chová stále podivněji, až se z ní vyvine psychopat. Důvod, proč dívku pronásleduje, je kupodivu Katherinina zavražděná sestra….

---

Příběh Katherine začíná ve chvíli, kdy je se svou malou dcerkou a vzpomíná na svou kamarádku Alice, která před několika lety zemřela. Vzpomínka na to, jak ji nešla na pohřeb, vlastně odstartuje podstatnou část příběhu, tedy setkání a život s Alice... Katherin patřila na škole mezi nováčky, byla spíše tichá a pečlivá studentka. Hlavně byla tedy nenápadná a neprůbojná. Jednou o přestávce ale za ní zajde Alice, všemi oblíbená a krásná spolužačka, která ji pozve na svou narozeninou párty. Katherine je překvapená, protože nikdy s Alice nemluvila a navíc tato dívky ztělesňovala způsob života, jaký dříve vedla i Katherine. Pak se ale stala jedna osudná chyba, která měla za následek velkou ztrátu. Ztrátu, kterou si Katherine nikdy neodpustí. Její vlastní sestra byla zavražděna.

Celá kniha je rozdělená do tří částí. První je o současné Katherine a její malé dcerce. Druhá a podstatná část je věnována Katherine a jejímu kamarádství s Alice a třetí část přibližuje osudnou noc, kdy byla zavřažděna Katherinina sestra. Postupným čtením si vlastně uvědomíme, že všechny tři části jsou vzájemně propojeny a ovlivněny.

Katherine se po těžkém traumatu odstěhovala ke své tetě a na škole tak patří mezi nováčky. Už nikdy nechce zažít tu hrůzu, kterou zažila se svou mladší sestrou. Proto doslova změní celé své chování a je z ní úplně jiný člověk. Když se ale seznámí s Alice, začne pociťovat jakýsi stesk po svém dřívějším životě. Alice je totiž krásná, všemi oblíbená a kluky obletovaná holka. A za každou cenu se chce s Katherine kamarádit. Stanou se tak z nich velké kamarádky, které si svěřují i ta největší tajemství. Postupem času si ale Katherine uvědomuje, že Alice není dokonalá. Spíše naopak, chová se kolikrát jako blázen a je schopná zajít i tak, že ubližuje svým nejbližším. Její chování začne být více a více podivné a taky psychopatické. Všichni si ale myslí, že tohle chování Alice zdědila po své matce, narkomance. Ve skutečnosti je zatím ale něco úplně jiného.

Kniha v sobě nese opravdu zajímavý příběh plný bolesti, smutku, ale také velké nenávisti. Příběh je totiž opravdu originální a dobře napsaný. První půlka knihy se nese v pomalejším tempu a teprve se dozvídáme podstatnější věci, které pak dějem zamíchají až v druhé půlce. Postavy jsou také dobře realistické. Zejména Katherine a její vyrovnávání se se sestřinou smrtí. Muselo pro ni být opravdu těžké, odstěhovat se od rodičů a být na celou tu bolest sama. Nedokázala být ale v jejich přítomnosti, protože nesnesli mluvit o své ztrátě. Záporák Alice byla zase dobrý magor a některé její počiny byli opravdu k neuvěření. Její psychopatické chování bylo ale dobře prokresleno a zdůrazněno.

Krásné zlo je ukázkou toho, že ne každý je takový, jak na první pohled vypadá. Každý máme svoje tajemství, každý máme svoje chyby. Knihu bych určitě doporučila každému, není to totiž typická young adult kniha, ale drsný a smutný příběh. Příběh, který je sice vymyšlený, ale může se klidně i stát skutečností.