Recenze: Jako v pavučině

října 06, 2013

Český název: Jako v pavučině
Originální název: Entangled
Autor: Cat Clarke
Počet stran: 244
Nakladatelství:  Nava

Anotace: Skvěle napsaný příběh s nečekaným koncem, díky obsahu a jazyku je vhodný pro čtenáře od 16 let. Kniha se dostala do prestižního žebříčku bestsellerů britského listu Sunday Times v kategorii Young adult.
Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá středoškolačka Grace, která se probudí v bílém pokoji a poslední, na co si vzpomíná, je to, jak byla vyvedena z místního parku, kam přišla, aby spáchala sebevraždu. Rychle jí dochází, kdo je její věznitel. Je to Ethan. Kromě nábytku, oblečení a jídla, jež jí pravidelně nosí, nenechal v pokoji nic jiného než tužky a papír, aby mohla psát. Je tak donucena znovu se vracet ke všemu, na co chtěla navždy zapomenout.

---

Sedmnáctiletá Grace se budí v neznámém pokoji. Ze začátku neví, kde je a proč tu je. Ale pak si vzpomene. Na park, kam přišla s úmyslem spáchat sebevraždu. Byla ale vyrušena cizincem a tak se s ním dala do řeči. Neznámý se jmenuje Ethan a rozhodl se Grace věznit v bílém pokoji jen s kusem papíru a tužkou. Grace netuší, co po ní Ethan chce, a tak aby zabila dlouhé chvíle, začne psát. Rozhodne se napsat, proč a co ji vedlo k tomu, že si chtěla vzít život. Vzpomíná na osudové setkání s její nejlepší kamarádkou, na její problémy a na svoji první lásku.

Kniha se dělí na dvě části, které se prolínají. Jedna část je o současné Grace, která pomocí vzpomínek zaznamenává události jejího života, začínající od prvního setkání s její kamarádkou až po osudnou noc, kdy se rozhodla, že už nemá pro co žít. Druhá část jsou Graceiny vzpomínky. Vzpomínky na to, jak nikdy neměla spřízněnou duši a jaké to bylo, když ji našla ve své spolužačce Sal. Vzpomíná na tajemství, které před ní Sal tajila a na svoje sebepoškozování, které ji pomáhalo utéct od problémů. A když už myslela, že je Salino tajemství navždy rozdělí, potkala Nata, díky němuž se cítíla šťastná jak nikdy v životě.

Jako v pavučině se čte hodně dobře, ale může ve čtenáři vyvolat pochmurné myšlenky, protože chvílemi je příběh opravdu hodně depresivní a smutný. Navíc si po celou dobu čtení budete říkat, že tam něco nesedí, že je něco jinak, a taky že je. Jaký bude konec, to můžete jen hádat a možná ho i uhodnete, ale i tak je hodně překvapující a hodně otevřený.

Postava Grace je hodně zvlášní. Někomu může připadat jako lehká holka, která se jen baví a pije. Za tím vším je ale spousta bolesti a smutku. Otec před pár lety zemřel a její matka se jí nevěnuje, je totiž pořád někde na cestách. Na druhou stranu je Grace chytrá a oddaná kamarádka, která pro přátelství udělá cokoliv. Proto nedokáže přijmout, že ji Sal něco tají. Svoje problémy proto řeší dosti bolestivou metodou, čímž ji díky tomu bude hodně čtenářů odsuzovat.

Cat Clarke napsala velmi zajímavý příběh, kerý bych možná přirovnala ke knize Ty proti mně. Tematicky jsou odlišné, ale obě knihy zachycují skutečnost takovou jaká je a ne zidealizovaně. Ukazují, že pít alkohol a provozovat sex není ten nejmenší problém. Jsou tu mnohem horší věci, které dokážou člověka dohnat nejen k sebepoškozování, ale také až k sebevraždě. Příběh je psán tak realisticky, že u čtení nemáte pocit, že čtete vymyšlený příběh, ale jakoby se to už stalo. Stejně jako Ty proti mně bych knihu doporučovala přečíst každému, protože ne všechno je ideálně krásné a dokonalé.