RC Review: Elixír

Český název: Elixír
Originální název: The Taker
Autor: Alma Katsu
Série: Elixír 1
Počet stran: 432

Anotace: Napínavý historický román s vazbou do přítomnosti začíná v současnosti na severovýchodě Ameriky.
Na kliniku policisté v noci přivezou mladou ženu, která v lese zabila neznámého mladého muže. Záhadná Lanny začne lékaři vyprávět o své minulosti, která je plná temných tajemství. Nechybí v ní osudová láska ke krásnému synovi bohatého zakladatele města, pozdější skandály a prostopášný život s uhrančivým hrabětem. Příběh neutuchající lásky i čiré zrady, který přesahuje čas a smrtelnost, udrží čtenáře v napětí od první až do poslední stránky.

---

Milovali jste už někdy někoho tak moc, že by jste byli schopní udělat cokoliv, ale opravdu cokoliv, aby jste mohli být spolu? Zradit svoji rodinu, přátele, lhát, krást, dokonce i zabít...Co když ale přesto přese všechno váš milovaný nedokáže s váma být? Co by jste udělali?

Současnost: Luke Findley je doktor, který žije poměrně nudný život. Pracuje v nemocnici, žena ho opustila i s dětmi. Přišel i o své rodiče a cítí se sám, v depresi. Jednoho chladného večera je k nim do nemocnice dovezena žena usvědčená z vraždy. Napohled mladičká a neskutečně krásná Lanny požádá doktora o pomoc a začne mu vyprávět příběh jejího života. Příběh jedné nekonečné lásky.

Minulost: Píše se rok 1809, kdy Lannin příběh začíná. Je to doba, kdy se zamiluje do Jonathana, místního krasavce a floutka. K překvapení všech se stanou přáteli, i když Lanna ve skrytu duše doufá, že v ní Jonathan najde zalíbení. Je schopná udělat cokoliv a tak, když jedna z jeho milenek otěhotní, napovídá ji hrozné věci, díky nimž si žena pak vezme život. Lanna je ale stále zaslepená nekončící láskou a když k ní Jonathan poprvé projeví city, cítí se šťástná jako nikdy v životě. Naneštěstí Lannu postihne stejný osud jako mrtvé ženy a otěhotní. Bohužel ji ale otec pošle pryč a Jonathan je zaslíben jiné.

Nešťastná Lanna s nenarozeným děťátkem je sama v cizím městě a když potká skupinku bohatých lidí, kteří ji nabídnou teplo domova, neváhá. Tohle rozhodnutí ji ale změní celý život. V domě bohatého Adaira je znásilněna a poté těžce onemocní. Když už je na pokraji smrti, rozhodne se Adair ponechat si ji navždy a donutí ji vypít elixír. Elixír, po kterém nejen že se uzdravila, ale stala se nesmrtelnou.

Elixír je velmi pozoruhodný román a velmi neobvyklý. Není to jen příběh nekonečné lásky, ukazuje i skrytou část této vášně. Tu temnou. Lanna je pro Jonathana schopná čehokoliv a vůbec se ničeho neštítí. Nevadí ji, že jinou ženu dovedla k sebevraždě, nevadí ji, že kvůli ní opustí celou rodinu, která je na něm závislá. Chce jen a jen jeho. Její sobectví se s postupujícím časem stupňuje a stupňuje. Její vášeň je nespoutaná, její touha neuhasitelná. I když je v posteli s Adairem nebo jiným mužem, stále myslí na Jonathana.

Lannin "stvořitel" Adair je jí hodně podobný. Je zvrácený a poměrně dosti sobecký. Myslí jen na sebe a na své potěšení, nezáleží mu na tom, že jeho nejbližší trpí. Dokáže Lannu ubít k smrti a pak ji tiše šeptat v pozdních hodinách. Proto se od něj Lanna snaží dostat a když zjistí, že ho velice zaujal její příběh o Jonathanovi, její touha se ještě více prohloubí.

Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách - v současnosti a minulosti. Kromě Lanniny minulosti se hodně dovíme i o Adairově, jaký měl život a proč se z  něj stal tak krutý člověk. Celá kniha je poměrně dosti čtivá, vtáhne vás do děje a nenechá vás přestat. Podstatná část, týkající se minulosti, byla také o něco zajímavější než probíhající současnost.

V současnosti, kdy je knižní svět plný young adult, fantasy a erotiky, je tento román odlišný a tím je vlastně výjimečný. Je zajímavý, plný napětí, zvratů, dramat, pozoruhodných hrdinů, kteří nejsou dokonalí a hlavní roli zde má láska a co je člověk pro ni schopný udělat. Alma Katsu zpracovala tento námět hodně podařeně a snad se její kniha dočká dobrých ohlasů.

Děkuji Knižnímu klubu za poskytnutí knihy na recenzi.
Recenzi najdete i na jejich webových stránkách.