Recenze: Terapie láskou

dubna 12, 2013

Český název: Terapie láskou
Originální název: Silver Linings Playbook
Autor: Matthew Quick
Počet stran: 272

Anotace: Pat Peoples se vrací z léčebny pro duševně choré a svět kolem mu nedává příliš smysl. Oblíbený fotbalový tým hraje na stadionu, který před několika měsíci ještě nestál, přátelé mají manželky a děti, ačkoli nedávno byli ještě svobodní. Nikdo mu nechce vysvětlit, jak je to možné, ani s ním mluvit o jeho ženě Nikki, s níž se jistě brzy zase shledá, i když právě teď žijí odloučeně. Pat ale věří ve šťastné konce. Stačí na sobě pracovat, nenechat se odradit, být laskavý k lidem, a život vás odmění. Tak je to ve všech dobrých filmech. Co si o tom myslí váš terapeut, mrzoutský táta nebo divná kamarádka, nehraje roli. Protože je jen otázkou času, kdy odluka skončí, on se s Nikki opět shledá a budou žít šťastně až do smrti. Nebo ne?

---

Pat je trochu jiný než ostatní, vrátil se z psychiatrické léčebny, bývá často duševně mimo a je velkým fanouškem fotbalu. Po návratu z léčebny se nastěhuje ke svým rodičům a zjišťuje, že jeho přátelé jsou vdaní nebo ženatí, mají děti nebo stadion, kam chodil už nestojí. Vůbec nic z toho nepobírá, protože měl pocit, že strávil v léčebně jen pár měsíců a ne několik let. Co ho ale nejvíce zajímá, je jeho žena Nikki, s kterou jsou teďka v tzv. odluce a doufá, že se brzo uvidí. Bere svůj život jako film a přece každý film má šťastný a veselý konec.

Během odluky se Pat snaží ze sebe udělat lepšího člověka. Neustále tráví čas ve sklepě a posiluje, chodí běhat, čte světovou literaturu a snaží se být ke všem laskavý, než aby jim říkal, co si doopravdy myslí. Během večere, na kterou ho pozval dlouholetý kamarád, se Pat setkává se zvláštní a tak trochu pošahanou Tiffany.

Terapie láskou je něco jako studie člověka, který se snaží být co nejlepší, aby dostal zpátky to, co nejvíce miluje. Svou ženu. A Pat se snaží co to jde. Chodí pravidelně ke svému terapeutovi, bere léky a snaží se navázat komunikaci se svým mrzoutským otcem, kterého více zajímá fotbal než lidi v jeho blízkém okolí. Do toho se mu často zaplétá Tiffany, která s ním začne pravidelně běhat. Je tak trochu divná jako Pat. Prožila v minulosti velkou ztrátu a to se podepsalo na jejím charakteru.

V knize se taky hodně dozvíme o americkém fotbalu, protože nejen Patův otec, ale i jeho bratr, terapeut i on sám jsou náruživí fanoušci týmu Orli. Autor bravurně vystihl povahu obou postav a ukázal, jak se takoví lidé začleňují do normálního života a jak to kolikrát bývá hodně těžké. Člověk kolikrát v nich vidí i sám sebe.

Knížka se stala bestsellerem a dopohlo ji k tomu i filmové zpracování s Bradleym Cooperem a Jennifer Lawrence v hlavních rolích. Film se o něco liší, ale je stejně dobrý jako kniha. Dostalo se mu řady ocenění a musím přiznat, že Jennifer si toho Oscara vážně zasloužila. Je to skvělá herečka.