Recenze: Ten, kdo stojí v koutě

února 13, 2013

Český název: Ten, kdo stojí v koutě
Originální název: The Perks of Being a Wallflower
Autor: Stephen Chbosky
Počet stran: 216
Nakladatelství: Brio

Anotace: Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

---

Hlavním hrdinou knížky je Charlie, který se chystá poprvé na střední školu. Nemá moc kamarádu a dříve pobýval dlouho v nemocnici. Proto se rozhodne psát dopisy neznámému příteli a vypráví mu o svém životě a zážitcích. Postupně si na nové škole získává přátele, nejvíce se ale sblíží se sourozenci Sam a Patrickem. Především tihle dva mu pomáhání projít složitou cestou života a ukazují mu nové věci - alkohol, drogy, sex a Rocky Horror Picture Show.

O knížku jsem se začínala zajímat tehdy, když se začínalo hodně mluvit o jejím filmovém zpracování. A je tohle jedna z mála knih, kterou jsem četla teprve po zhlednutí filmu. Film byl zvláštní, krásný, chvílema depresivní, plný lásky, přátelství ale i zloby. A taková je i kniha. Byla jsem z ní ještě více "zdrblá" jak z filmu. To že jsem si občas pobrečela, jsem ani nevnímala.

Kniha je psaná formou dopisů a to dopisů hodně otevřených a důvěrných. Komu ale Charlie píše, to se nikdy nedozvíme. Ty dopisy jsou jeho otevřená zpověď. Charlie je hodně zvláštní ale zajímavý člověk a píše vše o všem co ho napadne. Vypráví příhody ze školy, o jeho nových kamarádech, narůstajících citech k Sam, ale také občas i o minulosti, o svém kamarádovi ze základní školy. Napozadí celé knihy je ale něco, co se chce každý dozvědět - co se Charlimu stalo, že je takový, jaký je. Pozorný čtenář na to přijde na konci knihy a mě osobně to hodně zasáhlo.

Kniha je vážně povedená a také i film. Zajímavostí je, že si film natočil sám autor knihy. Podílel se i na celkovém výběru herců a tak si např. Charlieho zahrál Logan Lermanem (Percy Jackson) a Sam ztvárnila Emma Watson (Harry Potter)

Krátká ukázka v angličtině:
And you're listening to that song and that drive with the people you love most in this world. And in this moment I swear, we are infinite.