Recenze: Jedenáct

září 30, 2012

Český název: Jedenáct
Originální název: Eleven
Autor: Mark Watson
Počet stran: 280
Nakladatelství: Euromedia - Knižní klub

Anotace: JEDEN OKAMŽIK – JEDENÁCT ŽIVOTŮ – BEZPOČET DŮSLEDKŮ. Xavier Ireland utíká před minulostí a snaží se nezasahovat nikomu do života. Skrývá se za svou prací nočního rozhlasového moderátora, při níž ovšem paradoxně radí nespavcům, co si mají počít se svými problémy, a urputně se vyhýbá svým sousedům i novým vztahům. Přesto jeho čin, nebo spíš to, co neudělá, spustí řetězec událostí, které ovlivní životy jedenácti lidí. Navíc mu do jeho staromládeneckého bytu vpadne Pippa a obrátí všechno kolem doslova vzhůru nohama…

---

Tohle je kniha o člověku, který svým nečinem ovlivní život dalším lidem. Má dvě hlavní linie - první je o rozhlasovém moderátorovi Xavieru Irelandovi. Ten společně se svým kolegou Murrayem vede noční pořad Noční linky, kam jim lidé volají a mluví o svých problémech a životech. V průběhu děje se dozvídáme, že pochází z Austrálie a jeho pravé jméno je Chris Cotswold. Xavier často zaběhne svými myšlenky na dobu, kdy chodil do školy a kdy trávil čas se svými třemi nejlepšími přáteli. Důvod, proč se odstěhoval a změnil jméno, se pak postupem děje pomalu odkrývá a zjistíme, že Xaviera tíží těžká vina.

Mimo rádiový život vede Xavier poměrně nudný život, chodí hrát turnaj ve scrabblu a někdy chodí ven se svým kolegou. Jednou ho Murraye přemluví, aby s ním šel na rychlokurz seznamování a tam se setkává s uklizečkou Pippou. Po domluvě začne Pippa docházet k Xavierovi domů uklízet. Při práci si občas povídají a poznávají se navzájem.

Druhá linie příběhu je zaměřena na lidi, kteří mají buď menší či větší spojitost s hlavním hrdinou. Je to doslova řetězová reakce - Xavier se rozhodne, že se nebude plést do života lidí a tak, když vidí, jak chlapci šikanují svého spolužáka, rozhodne se nezasahovat. To má vliv na chlapcovu matku a pak další a další postavy.

"Možná by pokračovala dalších patnáct let a svou práci by nenáviděla; možná by toho zítra stejně nechala; ale ten okamžik nastal teď, protože Roger se naštval kvůli tomu, že šla na záchod, protože ho rozčílila textovka poslaná omylem kvůli neznámému mobilu použitému jen proto, že jiný mobil byl ukraden, protože jeden kluk dostal padáka kvůli záchvatu vzteku vyprovokovanému recenzí, kterou vyvolala zlost z nářezu, jemuž Xavier nedokázal toho studeného dne před několika týdny zabránit."

Kniha vlastně ukazuje, co by se stalo, kdyby jsme se rozhodli jinak, než jsme se rozhodli a naopak. Je psaná jednoduše a dobře se čte. Zaujme vás nejen Xavierův život, ale i život ostatních. Líbilo se mi, že na konci každé asi třetiny knihy bylo sepsáno stručně, kdo co jak koho ovlivnil či zasáhl komu do života. Doporučila bych ji každému, kdo má aspoň trochu zájem o kvalitní a pěknou četbu a kdo má rád prosté příběhy obyčejných lidí.

Děkuji  Euromedia - Knižní klub za recenzní výtisk.